2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing designs for project-based learning (PBL) in data science
Project/Area Number |
21K02905
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Yokohama City University |
Principal Investigator |
Nishiuchi Hiromu 横浜市立大学, データサイエンス研究科, 客員教授 (00530669)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田栗 正隆 東京医科大学, 医学部, 主任教授 (20587589)
坂巻 顕太郎 順天堂大学, 健康データサイエンス学部, 准教授 (30644819)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | データサイエンス教育 / 統計教育 / 課題解決型学習 |
Outline of Final Research Achievements |
Project-Based Learning (PBL) was implemented with the themes of "Promoting new Girl Scout membership" in 2021 and "Considering measures to address population decline in Kanazawa Ward" in 2022. The goal of PBL is to gain a deep understanding of the background of the issue through group work and learn the process of appropriately setting issues and using data to find solutions. The developed program allows participants to learn the practical application of data science through a series of activities, including research design exercises, qualitative research, quantitative survey form development, data analysis, proposal creation, marketing material creation, report writing, and a final presentation. Through PBL, participants gained new insights to improve the practice and effectiveness of data science education.
|
Free Research Field |
データサイエンス教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会の課題解決とデータサイエンス教育の質向上において重要な社会的意義を持つものである。「ガールスカウトの新規入会促進」や「金沢区の人口減少対応策」という具体的なテーマに取り組むことで、社会の活性化にも寄与した。開発したプログラムから、実際のデータを用いて課題解決のプロセスを学び、実践的なデータサイエンススキルの習得ができる。これにより、企業や公共機関におけるデータ活用が促進される人材の育成が進む。また、リサーチデザイン、質的・量的調査、データ分析、報告書作成などのスキルを総合的に学ぶことで、教育の質が向上する。他の教育機関などの参考となるデータサイエンス教育の実践的プログラムが開発できた。
|