2023 Fiscal Year Final Research Report
Investigating the Effect on Learning of Functions through Creating the Functional Graphing Art
Project/Area Number |
21K02959
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Fukui National College of Technology |
Principal Investigator |
Inoue Kazuyo 福井工業高等専門学校, 一般科目(自然系), 教授 (30332018)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 関数グラフアート / 創作活動 / STEAM教育 / STEM教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study shows that Creating the Functional Graphing Art is effective for learning functions, regardless of the type of devices or applications. It was found that it is effective not only in acquiring and utilizing knowledge of functions, but also in developing problem-solving skills through repeated trial and error in order to complete the desired design through the activities. The content is cross-disciplinary in terms of mathematics and art, and could be one of the teaching materials for mathematics in STEAM education.
|
Free Research Field |
数学教育、代数学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
関数グラフアートの創作活動によって、関数の学習への理解が深まるという研究は以前からされていたが、以前は創作活動を行うためのツールを整えるのが容易ではなかった。昨今は、ICT機器、そこで動作するグラフ描画用アプリケーション・ソフトウェアが安価に活用できるようになり、関数グラフアートの創作活動を気軽に導入できるようになってきている。 中学校、高等学校向けの数学のSTEAM教材が少ないと言われている中、その1つの教材として提供できる。また、数学とアートの分野を横断したコンテンツになっている。
|