2023 Fiscal Year Final Research Report
The effects of active learning intervention through video conferencing on behaviour change and prevention of frailty in older adults.
Project/Area Number |
21K11576
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59040:Nutrition science and health science-related
|
Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022-2023) Toyama Prefectural University (2021) |
Principal Investigator |
Uemura Kazuki 大阪公立大学, 大学院リハビリテーション学研究科, 准教授 (50735404)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 健康教育 / 介護予防 / 身体活動 / eHealth / 理学療法 / リハビリテーション / 行動変容 / ランダム化比較試験 |
Outline of Final Research Achievements |
We devised a 12-week health education program conducted using the videoconferencing software Zoom, with the aim of having participants engage in active learning. A control group was provided a similar 12-week program by email, with attached pdf files giving health instructions in a passive learning format. We assessed the participants before and after the 12 weeks, then performed a follow-up at 36 weeks. The results showed that compared to the control group the videoconferencing group showed some maintenance effects in the amount of time spent doing physical activities as opposed to sedentary behavior.
|
Free Research Field |
老年医学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヘルスケア領域での大きなトレンドであるICTと、我々が考案したアクティブラーニング型介入を融合することで、距離や場所の制約なく、他者との協働による健康づくりを実践することが可能となる。本研究成果は、どこからでも参加可能で、持続可能性に配慮した新しい健康教育プログラムを提案する。ポストコロナ社会においてデジタル化がさらに進む中で、本プログラムは特に重要な意義を持つと考えられる。今後、規模を拡大した効果検証が望まれる。
|