• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Construction and evaluation of collaborative learning space using virtual discussants

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K13642
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHiroshima City University

Principal Investigator

Kousuke Mouri  広島市立大学, 情報科学研究科, 准教授 (60796001)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords学習分析 / 協働学習 / デジタル教科書 / 概念モデリング
Outline of Final Research Achievements

In this study, we integrated a digital textbook system with a conceptual modeling system, and we conducted research and development into a chatbot system that promotes discussions based on data on how students view teaching materials and data on the process of creating conceptual modeling. The results showed that the chatbot system was able to improve the results of the study by providing hints according to the students' discussion situations, and prevent them from making them worse. Furthermore, we presented the results at international conferences such as LTLE and ICCE, and a summary of the results was accepted and published in the international journal IJDET.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今、少子高齢化は、教育分野にも大きな課題となっており、地方によっては、少人数で制限されたグループ活動が余儀なくされている。そこで、本研究で開発したチャットボットシステムは、学習における議論の場に、仮想議論者としてグループ活動に加わえることができるため、数少ない人数のグループ活動でも、効力を発揮することが期待できる。これにより、教育・学習の質の向上が期待できる。また、学習分析の分野においてもグループ活動の分析が進んでいるが、実際にフィードバックしてから学習効果を評価する研究事例がまだ少ないため、本研究成果は、一つの教育エビデンスとして役立つことが期待できる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi