• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Comprehensive Research on Theories, Ideas, and Institutions Concerning a Unified Understanding of Education and Welfare

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K18504
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Tsuji Yutaka  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (00227399)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河野 明日香  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (10534026)
横山 悦生  名古屋産業大学, 現代ビジネス学部, 教授 (40210629)
中嶋 哲彦  愛知工業大学, 工学部, 教授 (40221444)
江頭 智宏  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (40403927)
吉川 卓治  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (50230694)
石井 拓児  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (60345874)
小長井 晶子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 助教 (30950927)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Keywords教育福祉 / コロナ危機 / 貧困 / 学校改革 / 新自由主義 / 子どもの権利 / 障害者・児 / 勤労青年
Outline of Final Research Achievements

This project attempted to analyse and clarify the meaning of the concept of education welfare by confirming the historical background to its formation from both theoretical and practical perspectives, and by focusing on the history of the establishment of systems related to education welfare in other countries and Japan, the workers' self-education movement behind it, and the people's demand movement towards the institutionalisation of school education, social education and vocational education. The research period was also marked by the crisis of the new coronavirus. As the research period coincided with the simultaneous closure of schools and the rapid deterioration of living conditions following the suspension of restaurant business, the practical issue of adopting a social policy that tackled education and welfare in an integrated manner emerged suddenly. The research plan was partially changed to incorporate research that responded to social issues and social demands.

Free Research Field

社会教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国では子ども・青年の自殺が過去最多を更新し、不登校・引きこもりが増大している。少子化問題は国や自治体の維持そのものを難しくさせているばかりか、子ども・青年・高齢者・女性、働く人々全世代にわたる貧困が深刻化している。また、外国にルーツを持つ人々や障害を持つ人々の社会的包摂のあり方に関心と注目が集まっている。こうしたなか、教育と福祉を領域横断的に研究をすすめ教育福祉の概念が持つ意味内容とその射程、理論枠組みを歴史的観点から明らかにしたことは大きな学術的意義・社会的意義をもつ。未曽有の社会的危機(生活危機、コロナ危機、気候危機)に、教育福祉の観点から一体的に講じるべき社会政策のあり方を提起した。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi