• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of Piano Teaching Support Tools and FD Design

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K18528
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Morita Naoki  東海大学, 情報通信学部, 教授 (50413571)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中西 千春  国立音楽大学, 音楽学部, 教授 (30317101)
沢田 千秋  国立音楽大学, 音楽学部, 准教授 (50816387)
森田 賢太  鈴鹿医療科学大学, 医用工学部, 助教 (50881679)
川井 一枝  宮城大学, 基盤教育群, 教授 (40639043)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Keywords楽譜分析 / 音声処理 / ピアノレッスン / スマートフォン / マルチアングル
Outline of Final Research Achievements

We aim to pass on the tradition of classical music to the next generation by greatly reforming and evolving the traditional pedagogy of piano education using Information and Communication Technology. Specifically, we aim to shift the paradigm from conventional subjective performance learning that relies on sensitivity and memory of lessons to objective, independent, and autonomous performance learning through the sharing of objective performance video data.
In a piano lesson, the instructor returns feedback to the student for each set of measures using a score. Specifying the playback start position for each section using the seek bar in the video is difficult. In the present study, we propose a method by which to connect a score and a video by analyzing the score and video and comparing sound changes. The effectiveness of the proposed method was verified using scores practiced by beginning piano students.

Free Research Field

情報処理

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究は,楽譜を正しく読み正確なリズムでミスなく電子キーボードを叩くことを目的とした初心者向けの支援であった。これらは,Young & Wilson (2001)によるICEモデル(Ideas, Connections and Extensions Model)での「アイデアフェーズ」に該当する。本研究では,音楽的な表現を身につける「コネクションフェーズ」に焦点を当てる。自らの演奏を動画で撮影し振り返ることが学びの助けとなる。しかし,特定のフレーズやシーンを速やかに頭出しするための手段が現在の動画プラットフォームでは不十分である。本研究により、さまざまなアングルでの見直しが瞬時に行える。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi