• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Developing and Validating an Equitable AI-Based Model for Predicting Student Risk Across Various Subgroups

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K20231
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Yanagiura Takeshi  筑波大学, 教育推進部, 准教授 (90902289)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Keywordsラーニングアナリティクス / Institutional Research / 機械学習 / 学生リスク予測モデル
Outline of Final Research Achievements

Many colleges use AI-powered early warning systems (EWS) to provide support to students as soon as they start their first semester. But there are concerns about whether an algorithm underlying the EWS technology can make fair and unbiased decisions so early in a student's college experience. To examine the algorithm's fairness, we developed a machine learning algorithm that predicts first-term college GPAs by using data from a mid-sized Japanese private university. Our research offers two major findings. Firstly, deploying EWS during the initial phase of the first semester may lead the algorithm to make discriminatory decisions. Secondly, achieving algorithm fairness in a statistical sense does not necessarily lead to fair education outcomes.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は以下の3つの点に要約される。一つは、高等教育における公正なアルゴリズムの議論は早期警告システム(EWS)の文脈で語られてこなかったが、本研究では公正なアルゴリズムとEWSの関連性を整理したという点である。もう一つは、公正なアルゴリズムの議論がこれまで統計的な議論に終始していたのに対し、それを公平な教育の関連性との観点から議論した点にある。3点目に、これまで高等教育における公正なアルゴリズムの研究は主に欧米の大学のデータを用いて行う研究が多かったが、そこに日本のデータを用いることによって、日本の観点を提供したということが挙げられる。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi