2022 Fiscal Year Final Research Report
Task design for fostering defining in mathematical inquiry
Project/Area Number |
21K20259
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Nippon Sport Science University (2022) University of Tsukuba (2021) |
Principal Investigator |
Murata Shogo 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 助教 (50909471)
|
Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
|
Keywords | 数学的探究 / 定義活動 / 教材開発 / 課題設計 / デザイン研究 / 証明と論駁 / 拡張 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to design and validate mathematical tasks that facilitate defining in mathematical inquiry. To achieve this purpose, I focused on two types of defining: one is defining in proofs and refutations, while the other is defining in an expansion of a mathematical concept. Collaborated with junior high school math teachers, we designed tasks that foster students' defining activities in each context and conducted the tasks in the classroom. The qualitative analysis results revealed that the designed tasks had a certain effect to promote students' defining activities.
|
Free Research Field |
数学教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、事柄の証明と論駁における定義活動及び数学的概念の拡張における定義活動のあり方を理論的に考察したうえで、中学生を対象として、これらの活動を促進するための教材を開発したことである。学校数学において定義は、教科書においてあるいは教師から天下り的に提示されることが多いが、開発した教材は、生徒たちが自分自身で定義を構成したり洗練したりする活動に取り組む機会を提供するものである。それゆえ、本研究の成果は、学校数学における定義のあり方に対して一石を投じた点において社会的意義がある。
|