2022 Fiscal Year Final Research Report
Reducing Academic Stress by Temporal Distance; Revealing Cognitive Mechanisms
Project/Area Number |
21K20307
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
|
Research Institution | Tokai Gakuen University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
|
Keywords | 時間的距離化 / 学業場面 / 学業的失敗に対する信念 / 学業ストレス / 動機づけ / 未来志向 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we examined whether temporal distancing, a strategy for taking a bird's-eye view of life or viewing events from the perspective of the future self, has adaptive effects in academic situations. The results of multiple surveys for high school students indicated that individuals who frequently used temporal distancing did not view academic failure negatively but positively, like as a source of growth. Furthermore, it was found that temporal distancing predicted lower academic stress, stronger autonomous motivation, and future-oriented thinking through beliefs about academic failure.
|
Free Research Field |
教育心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は時間的距離化を学業場面に適用した数少ない研究の1つであり,その中でも学業場面における失敗に対する信念に影響することを示したことは初めての成果である。学業ストレスや学習動機づけ,未来志向への波及も併せて,時間的距離化という概念が学業場面において有効であることを様々な角度から明らかにした点で,時間的距離化という方略を理解するための学術的知見を提供できたと考えられる。また,本研究は高校生を主に対象として学業的な失敗をポジティブに捉え適応的な学習を行うための先行要因を明らかにしたという点で,教育場面における介入への応用可能性も高く,一定の教育的意義があるといえる。
|