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2013 Fiscal Year Final Research Report

A Theoretical and Empirical Study of Innovations in the current commercial business and the new currency

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22243034
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

ISHII Junzo  流通科学大学, 商学部, 教授 (50093498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISHIHARA Takemasa  流通科学大学, 商学部, 特別教授 (20047301)
KURIKI Kei  神戸大学大学院, 経営学研究科, 教授 (90294397)
NISHIKAWA Hidehiko  法政大学, 経営学部, 教授 (10411208)
YASUTOMI Ayumu  東京大学, 東洋文化研究所, 教授 (20239768)
SHIMIZU Nobutoshi  流通科学大学, 商学部, 教授 (70330529)
MIZUKOSHI Kosuke  首都大学東京, 社会科学研究科, 准教授 (60404951)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords商業 / 貨幣 / マーケティング / 非営利組織 / イノベーション
Research Abstract

We studied of the "new currency" with the theoretical concepts in the Commercial Science, such as "exchange" and "transaction". The main conclusions of our study are as follows. (1)Many innovations in the current commercial business are realized by the reconstruction between the businesses and the (local) communities. (2)With the concepts of "relationship" and "reliance", we could understand why the new types of currency are approved in some communities. (3)For the continuance of some new currencies, the profit-making "non-profit operation" is important.

  • Research Products

    (81 results)

All 2014 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (45 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (14 results) Book (22 results)

  • [Journal Article] 実践としての顧客志向のジレンマ2014

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 61巻4号 Pages: 46-55

  • [Journal Article] ウェザーニューズ式高収益体質のつくり方2014

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 52巻9号 Pages: 151-153

  • [Journal Article] 海外小売店舗への視察実習における教育成果と課題2014

    • Author(s)
      東利一・清水信年・髙橋広行
    • Journal Title

      流通科学大学付属教学支援センター紀要

      Volume: 1号 Pages: 67-83

  • [Journal Article] 地域ブランドは、企業ブランドのようにつくれるか2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 51巻1巻 Pages: 14-15

  • [Journal Article] 「ビジネス理論」はどんなに完璧でもいつか崩れる2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 51巻4号 Pages: 16-17

  • [Journal Article] マーケティング・インサイト2013

    • Author(s)
      石井淳蔵・西川英彦
    • Journal Title

      中京大学総合政策フォーラム

      Volume: VOL.8 Pages: 1-27

  • [Journal Article] マーケティングの教育と研究、その来し方、行く末2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      季刊マーケティングジャーナル

      Volume: 127号 Pages: 2-3

  • [Journal Article] マーケティングの成功例を、サービス業の中に探る2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      月刊日本行政

      Volume: No486 Pages: 33

  • [Journal Article] 優れたマーケティング実践を行うための姿勢2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      月刊日本行政

      Volume: No.487 Pages: 32

  • [Journal Article] エーザイ株式会社代表執行役社長(CEO)内藤晴夫氏インタビュー記録2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      IMDS Research Notes

      Volume: No.20 Pages: 1-23

  • [Journal Article] エーザイ株式会社知創部部長高山千弘氏インタビュー記録2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      IMDS Research Notes

      Volume: No.21 Pages: 1-23

  • [Journal Article] イオン株式会社名誉会長相談役岡田卓也氏インタビュー記録2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      IMDS Research Notes

      Volume: No.22 Pages: 1-23

  • [Journal Article] マーケティングの精神2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 33巻1号 Pages: 6-9

  • [Journal Article] 「顧客志向で顧客が増えない」原因は何か2013

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 51巻23号 Pages: 137-139

  • [Journal Article] 閉塞企業を切り開くカギ「つなげる力」とは2013

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 51巻29号 Pages: 129-131

  • [Journal Article] User-Generated Versus Designer-Generated Products : A Performance Assessment at Muji2013

    • Author(s)
      Hidehiko Nishikawa, Martin Schreier and Susumu Ogawa
    • Journal Title

      International Journal of Research in Marketing

      Volume: Vol.30(2) Pages: 160-167

    • DOI

      10.1016/j.ijresmar.2012.09.002

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 商品開発事業システムの差別化と顧客情報の活用が鍵を握る2013

    • Author(s)
      清水信年
    • Journal Title

      販売革新

      Volume: 13年2月号 Pages: 34-35

  • [Journal Article] 売れない時代にブランドをどう見直すべきか2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 50巻3号 Pages: 18-19

  • [Journal Article] 「絆ビジネス」は日本を救う小さな巨人になる2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 50巻5号 Pages: 14-15

  • [Journal Article] スーパー「世界ビッグ3」はなぜ日本で勝てないのか2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 50巻7号 Pages: 10-11

  • [Journal Article] スーパー業界の「2大風雲児」に学ぶ繁盛店の作り方2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 50巻10号 Pages: 12-13

  • [Journal Article] あなたの会社は「プラグマティズムの精神」を失っていないか2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 50巻25号 Pages: 14-15

  • [Journal Article] 中間搾取の悪役?「商人」は今の時代も必要か2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 50巻28巻 Pages: 14-15

  • [Journal Article] 市場の逆説性に見るマーケティングの可能性2012

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      日本情報経営学会誌

      Volume: Vol.33No.2 Pages: 38-46

  • [Journal Article] How Do Companies Use IT?2012

    • Author(s)
      Kei Kuriki and Kosuke Mizukoshi
    • Journal Title

      In Search of the typology of the Company-Websites for Marketing in Japan

      Volume: Vol32No.2 Pages: 77-88

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ユーロ危機と通貨の階層性―中華帝国の貨幣史を踏まえて考える2012

    • Author(s)
      安冨歩
    • Journal Title

      Atプラス

      Volume: 11 Pages: 72-85

  • [Journal Article] 新しいブランドコミュニティとしてのソーシャルメディアコミュニティ・マネジャーの可能性2012

    • Author(s)
      水越康介・及川直彦・日高靖・太駄健司
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 126号 Pages: 64-83

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 危機に強い国のかたち「ロバスト社会」とは2011

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 49巻16号 Pages: 14-15

  • [Journal Article] 香川の弱小靴メーカーを救った「先義後利の精神」2011

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 49巻36号 Pages: 26-27

  • [Journal Article] 小売業はなぜ米国で人気が高く日本では低いのか2011

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Journal Title

      PRESIDENT

      Volume: 49巻39号 Pages: 12-13

  • [Journal Article] 地域商業政策の系譜2011

    • Author(s)
      石原武政
    • Journal Title

      商学論究

      Volume: 第58巻2号 Pages: 55-89

  • [Journal Article] 小売業から見た買い物難民2011

    • Author(s)
      石原武政
    • Journal Title

      都市計画

      Volume: Vol.60No.6 Pages: 46-49

  • [Journal Article] プロットを読み解くマーケティング2011

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 203巻3号 Pages: 57-51

  • [Journal Article] 見通す力を高める理論2011

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      産業広告

      Volume: 43巻3号 Pages: 7-11

  • [Journal Article] 多様性のマネジメント : 無印良品のクラウドソーシング2011

    • Author(s)
      西川英彦・本條晴一郎
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 30巻3号 Pages: 35-49

  • [Journal Article] Reexamining the Classification of Market Learning : A Case Study of 30 Years' History of Diaper War in Japan2011

    • Author(s)
      西川英彦・吉田満梨
    • Journal Title

      Journal of International Business Research

      Volume: 9(2) Pages: 1-16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共創的リサーチとしての「クラウドソーシング」2011

    • Author(s)
      西川英彦
    • Journal Title

      マーケティング・リサーチャー

      Volume: 114 Pages: 18-23

  • [Journal Article] ユーザー・イノベーション2011

    • Author(s)
      西川英彦
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 59巻3号 Pages: 122-123

  • [Journal Article] 小商圏の家電販売ビジネスを変えるコスモス・ベリーズ2011

    • Author(s)
      清水信年
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 121号 Pages: 128-140

  • [Journal Article] 顧客とともに行なう営利事業と社会貢献活動フェリシモ2011

    • Author(s)
      明神実枝・清水信年
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 122号 Pages: 99-111

  • [Journal Article] 小売革新と環境共生2010

    • Author(s)
      石原武政
    • Journal Title

      融

      Volume: No.18 Pages: 11-15

  • [Journal Article] 新局面を迎えた商店街の活性化2010

    • Author(s)
      石原武政
    • Journal Title

      地域づくり

      Volume: 255号 Pages: 4-7

  • [Journal Article] 理論フレームの用い方2010

    • Author(s)
      栗木契
    • Journal Title

      産業広告

      Volume: 42巻9号 Pages: 1

  • [Journal Article] カップめんとコンビニに現れる顧客創造の新展開2010

    • Author(s)
      清水信年
    • Journal Title

      ひょうご経済

      Volume: No.106 Pages: 9-15

  • [Journal Article] Strategic Differentiati on in the Japanese Convenience Store B usiness2010

    • Author(s)
      Ari Huuhka, Nobutoshi Shimizu and Martti Laaksonen
    • Journal Title

      European Retail Research

      Volume: Vol.24-1 Pages: 149-172

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外資系多国籍企業の日本における IM&AとDM&A前後の言語、コミュニケーション、文化について2013

    • Author(s)
      鈴木眞奈美・西川英彦
    • Organizer
      多国籍学会東部12月例会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2013-12-14
  • [Presentation] Language and communication in pre-and post-international and domestic mergers and acquisitions2013

    • Author(s)
      Suzuki Manami and Hidehiko Nishikawa
    • Organizer
      the 30th Euro-Asia Management Studies Association (EAMSA) Annual Conference
    • Place of Presentation
      University of Duisburg-Essen, Germany
    • Year and Date
      2013-11-30
  • [Presentation] 日本マーケティング学会の展望2013

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2013
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2013-11-10
  • [Presentation] ネット・リテラシーとソーシャルメディア利用に関する研究2013

    • Author(s)
      西川英彦・岸谷和広
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会マーケティング・ダイナミクス研究部会
    • Place of Presentation
      構造計画研究所本所新館
    • Year and Date
      2013-08-30
  • [Presentation] リフレーミングで市場を拓く2013

    • Author(s)
      栗木契
    • Organizer
      日本商業学会関西部会6月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2013-06-15
  • [Presentation] グローバルウェブサイトの戦略類型―比較ケースを通じて2013

    • Author(s)
      岸谷和広・栗木契・西川英彦・水越康介
    • Organizer
      日本商業学会関西部会4月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2013-04-20
  • [Presentation] Culture Clash in International Merger and Acquisition : A Case Study2012

    • Author(s)
      Manami Suzuki・ Hidehiko Nishikawa
    • Organizer
      29th Euro-Asia Management Studies Association (EAMSA) Annual Conference
    • Place of Presentation
      National University of Singapore, Singapore
    • Year and Date
      2012-11-02
  • [Presentation] マーケティング・リサーチの役割を再考する―構造主義の視角から2012

    • Author(s)
      栗木契
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2012-06-02
  • [Presentation] New Lessons from MUJI Project : From CCC to Community-based innovation2011

    • Author(s)
      Hidehiko Nishikawa and Susumu Ogawa
    • Organizer
      Open and User Innovation Workshop 2011
    • Place of Presentation
      Vienna University of Economics and Business, Vienna, Austria
    • Year and Date
      2011-07-04
  • [Presentation] 地域通貨のマーケティング2011

    • Author(s)
      西川英彦
    • Organizer
      日本商業学会第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] Interaction of Communication and Virtual Consumption in Online Communities : The Comparative Analysis of the Avatar Websites in Asian countries2010

    • Author(s)
      西川英彦、井口知栄、金雲鎬、水越康介
    • Organizer
      Euro-Asia Management Studies Association
    • Place of Presentation
      IMI(インド、デリ)
    • Year and Date
      2010-11-11
  • [Presentation] Communication Effects in Mass Collaboration : Evidence from the Muji Project2010

    • Author(s)
      西川英彦
    • Organizer
      Korean Academy of Marketing Science
    • Place of Presentation
      ホテルオークラ(東京)
    • Year and Date
      2010-09-11
  • [Presentation] Making Distinction Between Posting people and Checking People : Not Posting but Checking has Great Impact on Sales Performance2010

    • Author(s)
      西川英彦・小川進
    • Organizer
      Open and User Innovation Workshop
    • Place of Presentation
      MIT(米国、 MA)
    • Year and Date
      2010-08-04
  • [Presentation] Strategic Use of Store Formats : The Case of LAWSON in Japan2010

    • Author(s)
      Nobutoshi Shimizu, Sang Chul Choi, Ari Huuhka and Martti Laaksonen
    • Organizer
      EIRASS 17th INTERNATIONAL CONFERENCE ON RECENT ADVANCES IN RETAILING AND SERVICES SCIENCE
    • Place of Presentation
      Marriott Istanbul(トルコ、イスタンブール)
    • Year and Date
      2010-07-04
  • [Book] 寄り添う力―マーケティングをプラグマティズムの視点から2014

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] 本質直感のすすめ。2014

    • Author(s)
      水越康介
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      東洋経済新報社
  • [Book] 論語とドラッカー(2014年6月刊行予定)2014

    • Author(s)
      安冨歩
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      東洋経済新報社
  • [Book] ゼミナール・マーケティング入門(第2版)2013

    • Author(s)
      石井淳蔵・栗木契, 他
    • Total Pages
      467
    • Publisher
      日本経済新聞社
  • [Book] 商学への招待2013

    • Author(s)
      石原武政・忽那憲治・西川英彦, 他
    • Total Pages
      338
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 合理的な神秘主義2013

    • Author(s)
      安冨歩
    • Total Pages
      323
    • Publisher
      青灯社
  • [Book] ビジョナリー・マーケティング2013

    • Author(s)
      栗木契・岩田弘三、矢崎和彦
    • Total Pages
      451
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] 経営者が語る戦略教室2013

    • Author(s)
      日本経済新聞社編・栗木契, 他
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      日本経済新聞社
  • [Book] ネット・リテラシー:ソーシャルメディア利用の規定因2013

    • Author(s)
      西川英彦・岸谷和広・水越康介・金雲鎬
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      白桃書房
  • [Book] 最新マーケティングの教科書2013

    • Author(s)
      日経デジタルマーケティング・西川英彦, 他
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      日経BP社
  • [Book] 新しい公共・非営利のマーケティング:関係性にもとづくマネジメント2013

    • Author(s)
      水越康介・藤田健・西川英彦
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] マーケティング思考の可能性2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      岩波書店
  • [Book] 新訳事業の定義―戦略計画策定の出発点2012

    • Author(s)
      石井淳蔵
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] 商業・まちづくり口辞苑2012

    • Author(s)
      石原武政
    • Total Pages
      405
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] マーケティング・リフレーミング2012

    • Author(s)
      栗木契・水越康介・吉田満梨, 他
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] マーケティング・コンセプトを問い直す2012

    • Author(s)
      栗木契
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 1からの商品企画2012

    • Author(s)
      西川英彦・廣田章光・栗木契, 他
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] 生きるための論語2012

    • Author(s)
      安冨歩
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      筑摩書房
  • [Book] 幻影からの脱出―原発危機と東大話法を超えて―2012

    • Author(s)
      安冨歩
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      明石書店
  • [Book] 1からのリテールマネジメント2012

    • Author(s)
      清水信年・坂田隆文編著西川英彦, 他
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      碩学舎
  • [Book] ハンドブック経営学2011

    • Author(s)
      神戸大学経済経営学会、栗木契, 他
    • Total Pages
      458
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 経済学の船出2010

    • Author(s)
      安冨歩
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      NTT出版

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Published: 2015-06-25  

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