• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

人はどのようにヘレン・ケラーの問題を解決するのか:身体と言語を繋ぐ音象徴性の役割

Research Project

Project/Area Number 22243043
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部, 教授 (60255601)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 浩之  玉川大学, 工学部, 教授 (10349326)
酒井 弘  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50274030)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords音象徴性 / 語意学習 / 語彙発達 / 日本語教授法 / コミュニケーション支援
Research Abstract

子どもは目覚しい速度で効率よくことばを学習する。その背後のメカニズムについて、ことばと意味を結び付ける最初の足がかりが何なのかについてはまだ明らかにされていない。子どもはどうやって最初に音と意味の対応関係を理解するのだろうか。言語学習の基盤となる能力の中で特に重要な能力として最近注目されるのが、音と意味の間の関係(音象徴性)を感じ、これを足がかりとして新しい語を学習していく能力である。本研究は乳児が生得的に持つ複数の感覚モダリティを統合する能力により、言語の音と対象の間にある音象徴性を検知し、ことばと対象の間の指示関係を自発的に結び付けることで言語音の単位である単語が世界の対象を指示するという洞察を得ることが単語学習に大きな役割を果たすという仮説を検討した。
この仮説を確かめるため、前言語期の11ヵ月児に対し、音と対象の間に音象徴性が高い組み合わせと音象徴性がない組合せではどのような脳波が観測されるのかを調べた。すると音と対象があわない組み合わせに対し、乳児は成人では意味の逸脱を検出したときに観測されるN400という特徴的な脳波パターンを示した。しかし、成人に対して11ヵ月児と同様の提示を行ってもN400は観測されなかった。
さらに、養育者が子どもに対する語りかけをする発話中の擬態語の音韻/音響的特徴などの観点から分析したところ、2 歳児に対しては、養育者は単なる呼びかけとして、即時的に擬音語を用いる場合が多いのに対し、3歳児にはより広範で類似した行為を表現するために用いており、他の語彙同様に文中に統語的に組み込む形で用いられることが分かった。つまり、音象徴性は語彙学習の当初において乳児に「語とは何か」を気付かせるだけではなく、その後も言語という抽象的な記号体系を子どもがデコードするための手がかりとして長期に亘り貢献するという知見が得られた。

Current Status of Research Progress
Reason

25年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

25年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (14 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Human Locomotion in Languages: Constraints on Moving and Meaning2014

    • Author(s)
      Malt, B., Ameel, E., Imai,M., Gennari,S. , Saji,N., & Majid, A.
    • Journal Title

      Journal of Memory and Language

      Volume: in press Pages: in press

    • DOI

      10.1016/j.jml.2013.08.003

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Where are the concepts? What words can and can’t reveal.2014

    • Author(s)
      Malt, B.C., Gennari, S., Imai, M., Ameel, E., Saji, N., & Majid, A.
    • Journal Title

      In E. Margolis and S. Laurence (Eds.), Concepts: New Directions.

      Volume: in press Pages: in press

  • [Journal Article] All giraffes have female-specific properties: Influence of grammatical gender on deductive reasoning about sex-specific properties in German speakers.2013

    • Author(s)
      Imai, M. , Schalk, L., Saalbach, H., & Okada, H.
    • Journal Title

      Cognitive Science

      Volume: 38 Pages: 514~536

    • DOI

      10.1111/cogs.12074

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The role of language and culture in universality and diversity of human concepts.2013

    • Author(s)
      Imai, M. & Masuda, T.
    • Journal Title

      M.Gelfand, CY. Chiu,& Y. Hong ( Eds.). Advances in Culture and Psychology

      Volume: 3 Pages: 1~61

  • [Journal Article] Evolution of verb meanings in children and L2 adult learners through reorganization of an entire semantic domain: The case of Chinese carry/hold verbs.2013

    • Author(s)
      Saji, N & Imai, M
    • Journal Title

      Reading in Chinese

      Volume: 17 Pages: 71~88

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Sound-Symbolism Bootstrapping Hypothesis for Language Acquisition and Language Evolution.2014

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Organizer
      Invited lecture in Institute of Linguistics
    • Place of Presentation
      National Taiwan University, Taipei City, Taiwan
    • Year and Date
      20140303-20140303
    • Invited
  • [Presentation] Cross-linguistically shared and language-specific sound symbolism for motion: An exploratory data mining approach.2013

    • Author(s)
      Saji, N. , Akita, K., Imai, M., Kantartzis, K., & Kita, S.
    • Organizer
      The 35th annual meeting of the Cognitive Science Society(CogSci2013)
    • Place of Presentation
      Berlin, Germany
    • Year and Date
      20130803-20130803
  • [Presentation] The facilitatory role of sound symbolism in infant word learning.2013

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Hidaka, S., Imai, M., Yeung, H, H., Kantartzis, K., Okada, H., & Kita, S.
    • Organizer
      The 35th annual meeting of the Cognitive Science Society(CogSci2013)
    • Place of Presentation
      Berlin, Germany
    • Year and Date
      20130802-20130802
  • [Presentation] Care-takers' Gradual Incorporation of Mimetic Words in Sentential Structures.2013

    • Author(s)
      Ohba, M., Saji, N., Imai, M., & Matsui, T.
    • Organizer
      The SRCD 2013 Biennial Meeting
    • Place of Presentation
      Seattle, Washington, USA.
    • Year and Date
      20130420-20130420
  • [Presentation] The process of continuous reorganization of a complex semantic domain as children learn new words: Learning of carry/hold verbs in Japanese .2013

    • Author(s)
      Saji, N., Imai, M.
    • Organizer
      The SRCD 2013 Biennial Meeting
    • Place of Presentation
      Seattle, Washington, USA.
    • Year and Date
      20130418-20130418
  • [Book] 言葉をおぼえるしくみ ─母語から外国語まで2014

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Total Pages
      409
    • Publisher
      筑摩書房
  • [Book] 「語彙獲得における類像性の効果の検討:親の発話と子どもの理解の観点から」. 篠原和子・宇野良子(編) 『オノマトペ研究の射程:近づく音と意味』2013

    • Author(s)
      佐治伸郎,今井むつみ
    • Total Pages
      416 (151~166)
    • Publisher
      ひつじ書房
  • [Remarks] 慶應義塾大学 今井むつみ研究室

    • URL

      http://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/imailab/

  • [Remarks] 玉川大学 岡田研究室

    • URL

      http://www.tamagawa.ac.jp/teachers/okada/

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi