• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

情報専門職教育における学位・資格の国際的な同等性と互換性に関する研究

Research Project

Project/Area Number 22300085
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

三輪 眞木子  放送大学, 教養学部, 教授 (90333541)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河西 由美子  玉川大学, 教育学部, 准教授 (10365869)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2013-03-31
Keywords図書館情報専門職 / 高等教育の質保証 / 専門職資格認定 / 国際比較研究 / 学校図書館専門職 / 高等教育の国際化 / 国際相互認証
Research Abstract

グローバルな規模で進展する図書館情報学専門職の学位・資格の国際的な同等性と互換性に関する議論の進展を監視し,当該領域における教育・実践・研究の基礎データを収集・組織化し公開した。その作業を通じて,国内でこの問題に関する関心を喚起し,伝統的な国際比較図書館学を現代の情報社会に適用した国際図書館情報学(GlobaLIS)の枠組みに進化させるため、①ウェブサイトGlobaLISによるデータ収集、②学校図書館専門職教育プログラムの開発、③国際比較論文集の編集を実施した。
平成24年度の研究実績:①世界各国の修士レベルの図書館情報専門職養成プログラムのコアカリキュラムを比較して、北米、欧州、豪州、亜細亜の各地域の特徴を明らかにした。②「アジア太平洋地域の学校図書館専門職の中核的関心事項に関する研究」として、「SLAP (School Library Initiatives for Asia & Pacific)フォーラム」を開催し、アジア太平洋諸国からの講師を招聘し、国内の学校図書館関係者を対象に研修会を開催した。③図書館情報専門職教育の質保証への取り組みに関する国際比較研究論文集の分担執筆を開始した。
平成25年度の研究実績:① タイのKohnKahen大学で開催されたA-LIEP2013にて、前年度に実施した世界各国の修士レベルの図書館情報専門職養成プログラムのコアカリキュラム比較の結果を報告した。② 2012年度の研究成果を、研究分担者の河西が、英語論文にまとめ、国際学校図書館員協会 (International Association of School Librarianship, IASL) の年次大会にて発表した。③ 図書館情報専門職教育の質保証への取り組みに関する国際比較研究論文集の原稿を収集するとともに、英文校閲等の編集業務を実施した。

Current Status of Research Progress
Reason

25年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

25年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 検索のゆくえ2013

    • Author(s)
      三輪眞木子
    • Journal Title

      情報の科学と技術

      Volume: 63巻1号 Pages: 2-8

  • [Journal Article] 学校図書館研究の国際的な展開 : SLAP (School Library Initiatives for Asia & Pacific)フォーラム報告2013

    • Author(s)
      河西由美子
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 231 Pages: 49-55

  • [Presentation] Core Interests of School Library Practitioner in Asia and Pacific Region2013

    • Author(s)
      Yumiko KASAI, Leslie Maniotes, Lim Peng Han, Susan La Marca
    • Organizer
      2nd Annual International Conference Incorporating The 17th International Forum On Research In School Librarianship
    • Place of Presentation
      Bali, Indonesia
    • Year and Date
      20130826-20130830
  • [Presentation] Global Trends in LIS Education: An International Comparison of Graduate-Level LIS Programs2013

    • Author(s)
      Maiko Miwa, Shizuko Miyahara, Yumiko Kasai, Hiroya Takeuchi
    • Organizer
      5th International Conference on Asia-Pacific Library & Information Education & Practice
    • Place of Presentation
      Khon Khan, Thailand
    • Year and Date
      20130710-20130712
  • [Book] Quality Assurance in LIS Education: An International and Comparative Study2014

    • Author(s)
      Makiko Miwa, Shizuko Miyahara, eds.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
  • [Book] Quality Assurance in LIS Education: An International and Comparative Study (Chapter 1:2014

    • Author(s)
      Makiko Miwa
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
  • [Book] Quality Assurance in LIS Education: An International and Comparative Study (Chapter 2)2014

    • Author(s)
      Shizuko Miyahara
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
  • [Book] Quality Assurance in LIS Education: An International and Comparative Study (Chapter 3)2014

    • Author(s)
      Yumiko Kasai
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
  • [Book] Quality Assurance in LIS Education: An International and Comparative Study2014

    • Author(s)
      Shizuko Miyahara
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 図書館情報学基礎(シリーズ図書館情報学1)2013

    • Author(s)
      三輪眞木子,河西由美子
    • Total Pages
      267(95-152)
    • Publisher
      東京大学出版会
  • [Remarks] Global Library and Infoirmation Science

    • URL

      http://www.globalis-net.com/

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi