• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

語彙知識測定による英語能力の推定:語彙サイズ、構成、アクセス速度の観点から

Research Project

Project/Area Number 22320110
Research InstitutionReitaku University

Principal Investigator

望月 正道  麗澤大学, 外国語学部, 教授 (90245275)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上村 俊彦  長崎県立大学, 国際情報学部, 教授 (50176640)
相澤 一美  東京電機大学, 工学部, 教授 (00222448)
杉森 直樹  立命館大学, 情報理工学部, 教授 (40216338)
石川 慎一郎  神戸大学, 国際コミュニケーションセンター, 准教授 (90320994)
小泉 利恵  常磐大学, 国際学部, 講師 (70433571)
Keywords語彙サイズ / 語彙構成(語知識の深さ) / アクセス速度 / 語彙テスト / 英語習熟度推定
Research Abstract

平成22年度は,語彙サイズ,語知識の深さ,アクセス速度のテストを研究代表者,研究分担者が個別に開発し,その妥当性・信頼性を検証する研究を行った。語彙サイズテストに関して言えば,前科研では5000語までの語彙サイズを測定するテストであったが,平成22年度はJACET8000の6000語,7000語,8000語レベルの語彙を測定するテストJ8VST6K8Kを開発し,Paul Nationが開発したThe Vocabulary Size Testの同じレベルのテストを外部基準とする併存的妥当性検証を行った。その結果,J8VST6K8KとNationの語彙テストとの相関係数は.6で,比較的高い相関があることが判明した。J8VST6K8Kは,6000語,7000語,8000語レベルと使用頻度が低くなるにつれて,平均点も有意に低下することがわかり,使用頻度が高い語彙ほどよく知っているという前提に基づくと,J8VST6K8Kは語彙サイズテストとして妥当なものであるということができる。
語彙構成については,多義性,連想,コロケーションという語知識の深さの観点から測定するテストを開発し,検証を行った。すなわち,1つの語であっても複数の語義がある場合,学習者はどのように習得しているのかについてのテストを開発した。1つの語から日本人の上級学習者が連想する語の基準を作成し,それと合致するかどうかで採点する語連想テストを開発中である。1つの語について複数のコロケーションを選択させる語知識の深さのテストを開発した。
アクセス速度テストについては,語彙性決定課題は英語習熟度を示すものであるという追認研究と,前科研のLEXATTの改訂を行った。

  • Research Products

    (16 results)

All 2011 2010

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Assessing English Proficiency_of Japanese University Students Five-year Students and Their Achievement2010

    • Author(s)
      Uemura, Toshihiko
    • Journal Title

      Corpus, ICT, and Language Education

      Pages: 141-150

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L2 Learners'Interlingual Word Translation : A Behavioral and Brain Imaging Study2010

    • Author(s)
      Ishikawa, Shin'ichiro
    • Journal Title

      ARELE(全国英語教育学会)

      Volume: 21 Pages: 131-140

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Are two words better than one for intentional vocabulary learning?2010

    • Author(s)
      Kasahara, Kiwamu.
    • Journal Title

      ARELE(全国英語教育学会)

      Volume: 21 Pages: 91-100

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Test-taking processes of the Lexical Organisation Test : Comparing it with the Word Associates Test.2010

    • Author(s)
      Koizumi, Rie.
    • Journal Title

      ARELE(全国英語教育学会)

      Volume: 21 Pages: 101-110

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L1語彙の音韻処理と意味処理2010

    • Author(s)
      石川慎一郎・魏強
    • Journal Title

      Language Education & Technology(外国語教育メディア学会)

      Volume: 47 Pages: 227-242

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Are two-word collocations better than single words on intentional vacabulary learning?2011

    • Author(s)
      Kasahara, K.
    • Organizer
      アメリカ応用言語学会2011シカゴ大会
    • Place of Presentation
      シカゴ大学
    • Year and Date
      2011-03-28
  • [Presentation] 語彙研究から見た英語読解力とは:読解力につながる語彙力の養成とその評価2011

    • Author(s)
      杉森直樹
    • Organizer
      2011年度英語読解力テストフォーラム
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-02-26
  • [Presentation] SLAに基づく効果的な英語語彙指導法2011

    • Author(s)
      望月正道
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部定例研究会講演会
    • Place of Presentation
      中部大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-02-26
  • [Presentation] Validation of the PC version of the Mochizuki Vocabulary Size Test2010

    • Author(s)
      Koizumi, R., & Mochizuki, M.
    • Organizer
      The 3rd Joint Conference on English Vocabulary and Lexicography
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-12-11
  • [Presentation] 日本人EFL学習者における語彙学習方略の変容2010

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会第7回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-12-11
  • [Presentation] 英語語彙の効果的な指導法2010

    • Author(s)
      望月正道
    • Organizer
      平成22年度都留文科大学英文学会秋季講演会
    • Place of Presentation
      都留文科大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-11-05
  • [Presentation] Siebold EAP Program and the Assessment of English Proficiency2010

    • Author(s)
      Uemura, T.
    • Organizer
      Pan-Korea English Teachers Association
    • Place of Presentation
      Gyeongsang National University, Jinju, Korea(招待講演)
    • Year and Date
      2010-10-09
  • [Presentation] Grading and controlled vocabulary of English texts for extensive reading2010

    • Author(s)
      Uemura, T.
    • Organizer
      大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      宮城大学
    • Year and Date
      2010-09-08
  • [Presentation] 多次元語彙テストのワークショップ2010

    • Author(s)
      望月正道・石川慎一朗・小泉利恵・磯達夫
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会第7回研究大会
    • Place of Presentation
      宮城大学
    • Year and Date
      2010-09-07
  • [Presentation] The effect of two-word collocations on intentional vocabulary learning.2010

    • Author(s)
      Kasahara, K.
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-08
  • [Book] 英語語彙指導の実践アイデイア集2010

    • Author(s)
      相澤一美・望月正道(編著)
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      大修館書店

URL: 

Published: 2012-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi