• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Developing Social Studies Curriculum based on "Inclusiveness" and "Pluralism"

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330241
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

KAZUYA TANIGUCHI  東北大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (60281945)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYAKOSHI Eiichi  東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (50166138)
MIZOGUCHI Kazuhiro  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (30284863)
YOSHIMURA Koutaro  宮崎大学, 教育学研究科, 准教授 (00270265)
KUSAHARA Kazuhiro  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (40294269)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords社会科教育 / シティズンシップ / 多元性 / 包括性
Research Abstract

This research explored new theory of social studies curriculum and practices based on pluralistic society. An ideology of a nation state dictates the character of social studies curriculum. However present pluralistic society requires new curriculum theory beyond national interests. How do we design this kind of curriculum and practices?
As the result of the research, we suggest 1) the curriculum of history education, in which history is not national history, but also history for forming people's inclusiveness, human security and sense of belongings. 2) The curriculum of geography education, in which region are transforming to reflect people's inclusiveness and sense of belongings. This work also produced some distinctive learning units for primary and secondary schools.

  • Research Products

    (33 results)

All 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] グローバル人材育成とシティズンシップ教育-アジア共通の教育基盤とは何か2014

    • Author(s)
      谷口和也
    • Journal Title

      シンポジウム報告『グローバル人材とシティズンシップ教育』

      Pages: 75-76

  • [Journal Article] 英国シティズンシップテキストブックの内容構成研究(2)-2007年版カリキュラムに基づく内容構成2014

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部『宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)』

      Volume: 30 Pages: 115-131

  • [Journal Article] 多文化教育の歴史と現在-多文化から公教育を再考する2014

    • Author(s)
      宮腰英一
    • Journal Title

      教育史学会『日本の教育史学』

      Volume: 56 Pages: 140-141

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Values Education through Teaching History : Focused on the Logic of Value Analysis of Issue-centered Education2014

    • Author(s)
      Kazuhiro MIZOGUCHI
    • Journal Title

      The International Social Studies Association, Journal of Social Studies Education

      Volume: 3 Pages: 79-89

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 青年期のSocial Engagement 行動に関する予備的調査・開発研究-防災教育を通じた市民性の育成を軸として2012

    • Author(s)
      谷口和也, 加藤道代, 石井山竜平
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科『教育ネットワークセンター紀要』

      Volume: 第12号 Pages: 1-13

  • [Journal Article] 高等学校社会系教科における批判的思考力を育成する授業開発の研究(II)2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構『学部・附属学校共同研究紀要』

      Volume: 40 Pages: 289-294

  • [Journal Article] 英国シティズンシップテキストブックの内容構成研究-政治的リテラシーの育成を中心に2011

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部『宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)』

      Volume: 25 Pages: 77-92

  • [Journal Article] 実践的な力量形成を実現する教員研修モデルカリキュラムに関する研究(3)-「授業研究支援シート : 小学校社会科編」の活用と検証を通して2011

    • Author(s)
      田口紘子, 溝口和宏
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部『鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要』

      Volume: 21 Pages: 9-18

  • [Journal Article] 社会的・歴史的文脈を踏まえた社会科成立の再解釈-社会の二層性とAHA七人委員会の歴史教育論2010

    • Author(s)
      谷口和也, 斉藤仁一朗
    • Journal Title

      全国社会科教育学会『社会科研究』

      Volume: 74 Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 紛争解決能力育成のための学習方法に関する考察-"Conflict in Context"の分析を中心に2010

    • Author(s)
      長田健一, 谷口和也
    • Journal Title

      社会系教科教育学会『社会系教科教育学研究』

      Volume: 22 Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル教育における「多元性」と「包括性」の問題について-英国シチズンシップにおける議論を手がかりに2010

    • Author(s)
      谷口和也
    • Journal Title

      日本グローバル教育学会『グローバル教育』

      Volume: 12 Pages: 2-17

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本ではシティズンシップ教育としてどのようなことが行われているか2014

    • Author(s)
      谷口和也, 水山光春(コーディネーター), 永野祐一, 大前吉史, 石森博美
    • Organizer
      シティズンシップ国際会議
    • Place of Presentation
      キャンパスイノベーションセンター(東京)
    • Year and Date
      2014-03-30
  • [Presentation] Development Research of Disaster Prevention Education as Citizenship Education2013

    • Author(s)
      Kazuya TANIGUCHI
    • Organizer
      7th CitizED International Conference
    • Place of Presentation
      キャンパスイノベーションセンター(東京)
    • Year and Date
      2013-07-13
  • [Presentation] 多元的な教科観・段階的な目標設定に開かれたモデル地理教科書の開発-教師のゲートキーピング力の解明に向けて2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(加東市)
    • Year and Date
      2012-02-18
  • [Presentation] National Curriculum Standard and Educational Policy in Japan2011

    • Author(s)
      Kazuya TANIGUCHI
    • Organizer
      新モンゴル高等学校創立10周年記念国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      新モンゴル高等学校 (Ulaanbaatar, Mongol)
    • Year and Date
      2011-11-03
    • Invited
  • [Presentation] シティズンシップと歴史教育に関する一考察-包括性と政治的リテラシーを視点として2011

    • Author(s)
      谷口和也
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2011-10-09
  • [Presentation] 日本の社会科研究に対する米国社会科のインパクト-『社会科研究』の研究動向にみられる日本型教科教育学研究の確立2011

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2011-10-09
  • [Presentation] Standard and Diversity : Recent Trends of Curriculum Reform of the World2011

    • Author(s)
      Kazuya TANIGUCHI
    • Organizer
      Mongol Education Alliance Trainers Seminar
    • Place of Presentation
      MEA (Ulaanbaatar, Mongol)
    • Year and Date
      2011-08-11
  • [Presentation] History, Geography and Citizenship Education2011

    • Author(s)
      Kazuya TANIGUCHI
    • Organizer
      6th CITIZED International Conference
    • Place of Presentation
      University of St Andrews (St Andrews, UK)
    • Year and Date
      2011-07-04
  • [Presentation] 社会科教科書における「包括性」とシティズンシップ観に関する一素考2011

    • Author(s)
      谷口和也
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都市)
    • Year and Date
      2011-06-19
  • [Presentation] What Japanese Young Adolescents Know and Think about Citizenship and Civic Engagement : An Analysis from the 2007-09 National Citizenship Study2011

    • Author(s)
      Kazuhiro KUSAHARA
    • Organizer
      7th CitizED International Conference
    • Place of Presentation
      Emory University (Atlanta, USA)
    • Year and Date
      2011-05-12
  • [Presentation] 内容編成原理から見るAHA七人委員会歴史教育論の再評価-歴史的・社会的文脈からの考察2011

    • Author(s)
      斉藤仁一朗, 谷口和也
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(加東市)
    • Year and Date
      2011-02-20
  • [Presentation] 英国シティズンシップ教員養成・実践課程に見られるシティズンシップ観2010

    • Author(s)
      谷口和也
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都市)
    • Year and Date
      2010-10-30
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan : Past, Present, and Future

    • Author(s)
      Kazuhiro KUSAHARA
    • Organizer
      NCSS
    • Place of Presentation
      Denver, USA
  • [Book] 「中学校社会科公民的分野の目標と内容」日本公民教育学会編『テキストブック公民教育』2013

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      50-53
    • Publisher
      第一学習社
  • [Book] 防災教育を通じた市民性育成のための教育2012

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      76
  • [Book] 「第VI章3社会科公民と公民科とのちがいは何か」社会認識教育学会編『新社会科教育学ハンドブック』2012

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      298-307
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 「1章5節 『トマト日記』調べた綴り方からの出発-社会科につながった社会研究科への変遷-」片上宗二・木村博一・永田忠道編著『混迷の時代!"社会科"はどこへ向かえばよいのか-激動の歴史から未来を模索する』2011

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      47-55
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 「教科書の機能と活用法の変容-テキストが教科書に残る理由,教科書から消える理由-」(第II部 2)大杉昭英編『中学校新社会科地理の実践課題に応える授業デザイン』2011

    • Author(s)
      草原和博
    • Total Pages
      11-30
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 「社会科につながった社会研究科への変遷」草原和博「米国における地理教育の歴史」片上宗二・木村博一・永田忠道編『混迷の時代!"社会科"はどこへ向かえばよいのか-激動の歴史から未来を模索する-』2011

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      47-55, 183
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] The History of the Idea of Citizenship and its Teaching before World War II/Kotaro YOSHIMURA, The Characteristics of Citizenship Education Practices in Japan: Two Projects that Teach Controversial Issues/Kazuhiro KUSAHARA, Geographical Education as an Issue in Citizenship/Kazuhiro MIZOGUCHI, Historical Education as an Issues in Citizenship Education: Four Issues of Citizenship Education in Japan after World War II With Reference to History Teaching, Ikeno NORIO ed.2011

    • Author(s)
      Kazuya TANIGUCHI
    • Total Pages
      3-13, 95-105, 130-142, 143-153
    • Publisher
      Citizenship Education in Japan, Continuum Intl Pub Group, USA
  • [Book] 「第二章 公民教育論・実践史」社会認識教育学会編『公民科教育』2010

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      11-20
    • Publisher
      学術図書
  • [Book] 「1部1章 社会科の成立」原田智仁『社会科教育のフロンティア』2010

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      17-22
    • Publisher
      保育出版社

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi