• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Cooperation Proposal Research on Development of the Language Communication for a Japanese Teaching Improvement

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330246
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

UEYAMA Toshihiro  京都教育大学, 教育学部, 教授 (50193850)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TANAKA Horio  岡山大学, 教育学部, 教授 (00171786)
IKUTA Sinnji  鳴門教育大学, 学校教育学部, 准教授 (00320010)
TERADA Mamoru  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00381020)
NAKANISI Makoto  愛媛大学, 教育学部, 教授 (10263881)
YAMAMOTO Takaharu  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90210533)
YAMAMOTO Etuko  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20220452)
MORITA Yoichi  三重大学, 教育学部, 准教授 (60325305)
SUMIDA Masaru  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (40278594)
SAKURAMOTO Akemi  神戸親和女子大学, 発達教育学部, 教授 (70319846)
MURAI Mariko  鳴門教育大学, 学校教育学部, 教授 (30174262)
MIURA Kazunao  愛媛大学, 教育学部, 教授 (40239174)
TOMIYASU Shingo  島根大学, 教育学部, 講師 (40534300)
MASE Shigeo  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (90274274)
BANNDOU Tomoko  山口大学, 教育学部, 准教授 (60634764)
INADA Yaho  筑紫女学園大学, 人間科学部, 准教授 (20612518)
WAKAGI Tuneka  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (90454579)
KAWANO Junko  熊本大学, 教育学部, 教授 (80380989)
MIYAMOTO Koji  岡山大学, 教育学部, 准教授 (30583207)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords話し合い / 幼小連携 / 言語能力の発達 / 連携 / 教材開発 / 授業開発
Research Abstract

We divided the research organization into five groups, and worked. The cooperation group between a kindergarten and an elementary school investigated the actual condition of conversation capability by observing kindergarteners. The talking group investigated the developmental stage that elementary school children's talks changed to inquiry. The reading group investigated the developmental stage that junior high school students' talks changed to social practice. The writing group analyzed the function of the talks in the activity to write. The media communication group clarified the actual condition of the communication which uses media by observation of lessons, and development of the lesson.

  • Research Products

    (41 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (35 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校中学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2012

    • Author(s)
      山元悦子,稲田八穂
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第61号第1 分冊 Pages: 109-125

  • [Journal Article] 中学3 年生の話し合い能力の育成に向けて-協同性を基盤に論理的探究を行う話し合い能力を育てる-2012

    • Author(s)
      山元悦子,田丸陛子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第62号第1 分冊

  • [Journal Article] 読むことの教育の構想2012

    • Author(s)
      田中智生
    • Journal Title

      岡山大学国語研究

      Volume: 26号 Pages: 21-28

  • [Journal Article] 読む力が育つ「おもしろ見つけ」-読者反応理論を取り入れた物語の授業-2012

    • Author(s)
      田中智生,小川孝司
    • Journal Title

      三省堂

  • [Journal Article] 情報を活用する力を支えるコミュニケーション意識2012

    • Author(s)
      上田祐二
    • Journal Title

      月刊国語教育研究(日本国語教育学会)

      Volume: 485号 Pages: 4-9

  • [Journal Article] 国語科におけるICT 活用指導力の育成を図る実践の試み-電子黒板の活用を課題とした教員養成大学における演習-2012

    • Author(s)
      上田祐二
    • Journal Title

      語学文学(北海道教育大学語学文学会)

      Volume: 50号 Pages: 1-12

  • [Journal Article] 国語科における対話型学びの授業をつくる2012

    • Author(s)
      鶴田清司,河野順子
    • Journal Title

      明治図書

  • [Journal Article] 授業で論理力を育てる試み 「対話」で広がる子どもの学び2012

    • Author(s)
      内田伸子,鹿毛雅治,河野順子
    • Journal Title

      明治図書

  • [Journal Article] 解釈を巡って対話する文学の授業の研究2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 121号

  • [Journal Article] 読むという行為を推進する力2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      溪水社

  • [Journal Article] 話し合うことの情意的側面に対する指導の実際-小学校高学年における一次的意欲に機能する環境整備-2012

    • Author(s)
      若木常佳,北川尊士
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第61号第1 分冊 Pages: 127-134

  • [Journal Article] 言語活動における国語科の役割-話し合いの指導について-2012

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学国語科研究論集

      Volume: 第53 集 Pages: 69-80

  • [Journal Article] 読書で豊かな人間性を育む 児童サービス論2012

    • Author(s)
      難波博孝,山元隆春,宮本浩治
    • Journal Title

      学芸図書

  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力の発達に関する縦断的研究-同一課題を用いた話し合いの学年間の差異に着目して-2011

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第60号第1分冊 Pages: 49-72

  • [Journal Article] 国語科における論理的思考力を育てる題材の開発-「聞く話す」領域において-2011

    • Author(s)
      中村学,山元悦子
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育実践センター)

      Volume: 19号 Pages: 1-8

  • [Journal Article] 絵本は,子どもが読者となることを,どのように励ますのか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 69 Pages: 7-8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文学の教え・学びをどのように教えるか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊2号 Pages: 61-79

  • [Journal Article] 言語コミュニケーション力に培う授業構想-「相互作用モデル」を中心に2011

    • Author(s)
      田中智生
    • Journal Title

      月刊国語教育

      Volume: 30巻12号 Pages: 50-53

  • [Journal Article] 国語科教育におけるインターネットのメディア・リテラシー-ネットワーク・コミュニケーション学習のための基礎的考察-2011

    • Author(s)
      上田祐二,旭川国文
    • Journal Title

      北海道教育大学旭川校国語国文学会

      Volume: 24号 Pages: 1-15

  • [Journal Article] 論証能力を支える論理的思考力の発達に関する調査-論理科カリキュラム開発へ向けて2011

    • Author(s)
      河野順子
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要(人文科学)

      Volume: 60 Pages: 7-16

  • [Journal Article] 話し合う力の育成をめざした教科書教材の実際と課題-昭和27 年~37 年の中学国語教科書の場合-2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル(中国四国教育学会)

      Volume: 9号 Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話す・聞く能力育成に関する国語科学習指導の研究2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      風間書房

  • [Journal Article] 大村はまの年間カリキュラムに位置づく入門期古典学習指導2011

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第69 集 Pages: 51-58

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「読書活動の充実」をどう計画するか-セット教材による読書活動を重視した説明的文章の授業 比較して読むことの有効性-2010

    • Author(s)
      河野順子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 727 Pages: 14-16

  • [Journal Article] 個と共同体との関係性を築く古典学習指導-大村はまの単元学習指導「古典へのとびら」(昭34)を中心に-2010

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第68 集 Pages: 51-58

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己との関わりを意識化する古典学習指導の考察-大村はまの単元学習指導「古典入門-古典に親しむ」(昭和25 年)を中心に-2010

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      教育実践学論集(兵庫教育大学連合大学院研究科)

      Volume: 第11号 Pages: 83-95

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読むことの授業における類似性に基づいた推論の検討-小学校低学年の授業の考察を中心に-2010

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学国文学会誌

      Volume: 36号 Pages: 25-38

  • [Journal Article] 筆者や友達と対話しながら読み深める2010

    • Author(s)
      稲田八穂
    • Journal Title

      実践国語研究(明治図書)

      Volume: 298 Pages: 35-37

  • [Journal Article] 小学校高学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2010

    • Author(s)
      山元悦子,稲田八穂
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第1分冊59 Pages: 119-142

  • [Journal Article] 話し合う力を育てるための教材開発-教材「話し合い劇」の心的作業に対する指導の可能性-2010

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第59号第1分冊 Pages: 143-151

  • [Journal Article] ポストモダン絵本論からみた文学教育の可能性2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 52 Pages: 72-93

  • [Journal Article] 長編小説を核としたリテラシー教育2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊1号 Pages: 88-100

  • [Journal Article] 「編集する」言語活動の学習内容-新聞作りに焦点を当てて-2010

    • Author(s)
      上田祐二, 旭川国文
    • Journal Title

      北海道教育大学旭川校国語国文学会

      Volume: 23号 Pages: 1-13

  • [Journal Article] 批判的に読むことの授業づくりの視座-説明的文章指導における批判の基準の検討を通して-2010

    • Author(s)
      上田祐二,旭川国文
    • Journal Title

      北海道教育大学旭川校国語国文学会

      Volume: 21・22 合併号 Pages: 26-40

  • [Journal Article] 「参加型文化」論からみたメディア・リテラシー教育の提唱-Henry Jenkins(2009)Confronting the Challenges of Participatory Culture を中心に-

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第二部59号 Pages: 133-140

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] パターンランゲージによる方略の記述に関する試み-小学校国語科教科書における「話すこと・聞くこと」の検討を中心に-2012

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-28
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-教科書学習用語に基づく指標の開発-2012

    • Author(s)
      幾田伸司、山元悦子、若木常佳、稲田八穂、河野順子、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-発達研究に依拠した実態調査を手がかりに-2012

    • Author(s)
      山元悦子、松尾剛、若木常佳、稲田八穂、河野順子、幾田伸司、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
  • [Presentation] 中学校におけるネットワーク・コミュニケーションの指導-読み手の意識化をねらいとした授業の検討-2012

    • Author(s)
      上田祐二
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
  • [Presentation] 小学校中学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2012

    • Author(s)
      山元悦子 稲田八穂
    • Organizer
      第122回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-05-26
  • [Book] 読むという行為を推進する力2012

    • Author(s)
      寺田守
    • Total Pages
      390
    • Publisher
      溪水社

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi