• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Visualization of the Art Learning Process through Project Zero and the Construction of a Supporting Class Analysis System

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

IKEUCHI Itsuro  埼玉大学, 教育学部, 教授 (10324138)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords学習の可視化 / ハーバード・プロジェクト・ゼロ / ハワード・ガードナー / レッジョ・エミリア / パフォーマンス評価 / Making Learning Visible / ドキュメンテーション / 美 術教育
Research Abstract

This research investigated the Making Learning Visible Project, the joint study by Harvard Project Zero and Reggio Emilia. Specifically, it examined how to use situated learning assessment in order to visualize the learning process. Based on this investigation, a system of assessment that makes the learning process more visible was developed through a process of trial and revision at the Saitama University attached elementary school. Results indicated the importance of considering each student's background, environment, and immediate situation when assessing their performance--more so than with regard to other subjects.

  • Research Products

    (9 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 海外の美術教育研究の最新動向情報海外論文レポート2013

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      大学美術教育学会IRCN国際交流情報

      Volume: 第8号 Pages: 3

  • [Journal Article] 美術教育におけるパフォーマンス評価と学習の可視化-ハーバード・プロジェクト・ゼロの「文脈状況を考慮した評価論」からの示唆-『大学美術教育学会誌』2012

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      大学美術教育学会

      Volume: 44号 Pages: 55-62

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ハワード・ガードナーの認知論に基づく芸術教育の研究-ハーバード・プロジェクト・ゼロの理論と実践の諸相-2012

    • Author(s)
      池内慈朗、博士論文
    • Journal Title

      東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科

      Pages: 1-498

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「想像と創造:ハーバードプロジェクトゼロとガードナーのMI理論を巡って」『子どもの文化』2011

    • Author(s)
      池内慈朗/片岡輝対談
    • Journal Title

      子どもの文化研究所

      Volume: 4巻4月号 Pages: 2-18

  • [Presentation] 「知性と感性の融合-多重知能(MI)理論からみた教育の再構築-」招待講演。-本郷教育サミット-2012

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Organizer
      2012東京談論会in東大主催:日本教育提言機構・夢塾
    • Place of Presentation
      東京大学山上会館
    • Year and Date
      2012-06-23
  • [Presentation] 「創造性を育むMI(多重知能)実践-創造性発達のUの字曲線を考慮した教育-」2011

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Organizer
      アメリカ教育学会(第23回大会)公開シンポジウム「アメリカの個性化教育の理念と方法を活かす」にパネリストとして招待
    • Place of Presentation
      関西大学・千里山キャンパス・第1学舎5号館E401教室
    • Year and Date
      2011-10-01
  • [Book] 美術と知能と感性2011

    • Author(s)
      池内慈朗アーサー・エフランド著担当:第2章翻訳ふじえみつる監訳
    • Total Pages
      17-57
    • Publisher
      日本文教出版社
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック2010

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      「感性教育」東信堂
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.jaaes.org/pdf/jaaes23.pdf#search='アメリカ教育学会)

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi