• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Preschool-Elementary School Cooperation in Music Education:a program for growth and development of children's musical ability

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531042
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNotre Dame Seishin University

Principal Investigator

YOSHINAGA Sanae  ノートルダム清心女子大学, 人間生活学部, 教授 (80200765)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MUTO Tkashi  白梅学園大学, 子ども学研究科, 教授 (40111562)
OKAMOTO Hiroko  高崎健康福祉大学, 短期大学部・児童福祉学科, 教授 (80309442)
TAKAMI Hitoshi  佛教大学, 教育学部, 准教授 (40413439)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywordsカリキュラム構成開発 / 開発 / 保幼小連携 / 音楽表現 / 音楽教育 / 小学校学習指導要 / 領音楽科共通事項 / ねらい / 学びの一貫性
Research Abstract

An important feature of children's interest and concentration to activity of musical expression is the characteristics of components and structures which the music itself has. In this research, we developed a curriculum of music education in which, by focusing the educational value of music, children's musical experiences in nursery or kindergarten are grown up to conscious learning of music in primary school. Through creating the teaching plan and practicing them, we could ascertain following effects of our curriculum;1) it could prompt children's musical findings and more artistic expression, and 2) it also could enrich musical ability of nurses and teachers themselves.

  • Research Products

    (33 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (16 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 幼児教育から小学校教育への接続とは2013

    • Author(s)
      無藤隆
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: Vol.1 Pages: 54-74

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽教育から展開する保幼小連携-[共通事項]でつなぐ保幼小の音楽I2013

    • Author(s)
      吉永早苗、岡本拡子、高見仁志
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: Vol.17 Pages: 145-146

  • [Journal Article] 音楽教育から展開する保幼小連携-[共通事項]でつなぐ保幼小の音楽II2013

    • Author(s)
      高見仁志、吉永早苗、岡本拡子
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: Vol.17 Pages: 147-148

  • [Journal Article] 子どもの成長発達をめぐる諸問題(上)2013

    • Author(s)
      無藤隆
    • Journal Title

      家庭裁判月報

      Volume: 第65巻3号 Pages: 1-50

  • [Journal Article] 保育ン小学校教諭を目指す学生の「聴くこと」に対する意識を高める試み-後楽園キゞルチゞァヴェの実践から-2013

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Journal Title

      テヴダャジヘ清心女子大学紀要

      Volume: 第37巻1号 Pages: 76-89

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生による「一週間の音日記」-保育ン小学校教諭を目指す学生の「聴くこと」に対得る意識を高める試み-2013

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Journal Title

      音楽学習学会

      Volume: 第8巻 Pages: 23-3

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児への歌唱指導演習における一考察2012

    • Author(s)
      臼井奈緒、高見仁志
    • Journal Title

      湊川短期大学紀要

      Volume: 第48巻 Pages: 1-7

  • [Journal Article] 音楽科授業における教師の思考に関する基礎的研究-チヂャチンクミヴルの反省的実践家理論を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 第13巻 Pages: 239-247

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 育児における「語りかけ」「歌いかけ」の大切さ-〓育者ン保育者と乳幼児間の音声相互作用の視点から-2012

    • Author(s)
      吉永早苗、無藤隆
    • Journal Title

      思星期青年期精神医学

      Volume: 第21巻 Pages: 110-124

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校音楽科における教師のメ゜ネナケダモヴ-教師の力量形成の構造と要因2011

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第34巻2号 Pages: 31-40

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽科を中心とした表現教育を学校の特色ある活動として定着させた事例の研究-教師の力量形成を促進するモヴジヴクセハ構造と組織対応-2011

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: Vol.15 Pages: 245-246

  • [Journal Article] 学校の特色づくりにおけるモヴジヴクセハと組織対応-5校園の事例間比較研究2011

    • Author(s)
      武井敦史、田中響、辻誠、高見仁志、杉山美也子、二見素雅子
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 第12巻 Pages: 27-41

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ねらい」を明確にした幼児期の音楽表現の指導について-小学校音楽科との連携を目指して2011

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Journal Title

      白梅学園大学大学院論叢

      Volume: 第2巻 Pages: 69-76

  • [Presentation] 音の文章化による聴き方の壽化-後楽園キゞルチゞァヴェの実践から2013

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Year and Date
      20130500
  • [Presentation] 幼稚園の葛藤場面における子どもの「揺れ(揺らぎ)」と保育者のかかわり2013

    • Author(s)
      砂上史子、無藤隆
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      20130300
  • [Presentation] 「音日記」を書くことによって学生の「聴くこと」に対する意識はどう壽わったか2012

    • Author(s)
      岡本拡子、吉永早苗
    • Organizer
      全国保育士〓成コプヂヴ
    • Place of Presentation
      京都文教大学
    • Year and Date
      20120900
  • [Presentation] 音楽教育から展開する保幼小連携-[共通事項]でつなぐ保幼小の音楽I2012

    • Author(s)
      吉永早苗、岡本拡子、高見仁志
    • Organizer
      日本音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      20120800
  • [Presentation] 音楽教育から展開する保幼小連携-[共通事項]でつなぐ保幼小の音楽II2012

    • Author(s)
      高見仁志、吉永早苗、岡本拡子
    • Organizer
      日本音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      20120800
  • [Presentation] 『響き』を捉えた子どもの音楽的行為2011

    • Author(s)
      吉永早苗、無藤隆
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      東京成徳大学
    • Year and Date
      20111200
  • [Presentation] 音楽科授業における教師の思考研究の意義と展望-Donald Schonの『反省的実践家』理論を手がかりとして-2011

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      20111000
  • [Presentation] 小学校音楽科における教師の力量形成の構造と要因-ある熟練教師の成長の過程を手がかりとして-2011

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      花園大学
    • Year and Date
      20110800
  • [Presentation] 大学生による「一週間の音日記」から-「聴くこと」の教育として2011

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      音楽学習学会
    • Place of Presentation
      関西学院大
    • Year and Date
      20110800
  • [Presentation] 保育者の「言葉かけ研究」の意義と課題-保育における音環境や幼児の音楽表現の観点から-2011

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動コルシヴ
    • Year and Date
      20110700
  • [Presentation] 育児における「語りかけ」、「歌いかけ」-保育者と子ども間の音声相互作用の視点から-2011

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      日本思星期青年期精神医学会
    • Place of Presentation
      京都女子大学
    • Year and Date
      20110600
  • [Presentation] 保育者と子ども間における音声相互作用(III)-子どもによる間投詞的応答表現「デ゜」の音声評価-2011

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      20110300
  • [Presentation] 小学校音楽科において1年目教師は遭遇する困難をどのように乗り越えるのか2010

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      20100900
  • [Presentation] 「音楽で教える」ための音楽を教える-感性と基礎技能の育成を目指して2010

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      全国保育士〓成コプヂヴ
    • Place of Presentation
      甲府富士屋ビゾャ
    • Year and Date
      20100900
  • [Presentation] 音楽科を中心とした表現教育を学校の特色ある活動として定着させた事例の研究-教師の力量形成を促進するモヴジヴクセハ構造と組織対応-2010

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      20100800
  • [Presentation] 保育者と子ども間における音声相互作用(II)-幼稚園教諭ン保育者の声に対する゜ベヴグの調査から-2010

    • Author(s)
      吉永早苗
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      松山東雲女子大学ン松山東雲短期大学
    • Year and Date
      20100500
  • [Book] 担任力をあげる学級づくりン授業づくりの超原則-ヤパャセハの壁に挑む2013

    • Author(s)
      高見仁志
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      明治図書出版
  • [Book] 感性をひらく表現遊び-実践に役立つ活動例と指導案2013

    • Author(s)
      岡本拡子、今井邦江、香月欣浩、新開よしみ、山西加織、吉永早苗、和田美香
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 「表現」がみるみる広がる!保育サルエ2012

    • Author(s)
      岩口摂子、高見仁志
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      明治図書出版
  • [Book] 担任ン新任の強い味方!!これ1冊で子どももテモテモ音楽授業のハュになれる〓゜タ〓ノセェ2010

    • Author(s)
      高見仁志
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      明治図書出版

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi