• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Development of Nursing Communication Skills in a Practice Program for Novice Nurses

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22592398
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKyoto Prefectural University of Medicine

Principal Investigator

IWAWAKI Yoko  京都府立医科大学, 医学部, 教授 (80259431)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKISHITA Yukie  京都府立医科大学, 医学部, 准教授 (10259434)
MATHUOKA Tomoko  京都府立医科大学, 医学部, 講師 (90290220)
YAMAMOTO Yoko  京都府立医科大学, 医学部, 講師 (00321068)
MUROTA Masako  京都府立医科大学, 医学部, 助教 (80610641)
TAKEYAMA Masashi  石川県立看護大学, 看護学部, 教授 (50381695)
Research Collaborator FUJIMOTO Sawako  京都府立医科大学附属病院, 看護師長
SHIBATA Akemi  京都府立医科大学, 保健看護研究科, 院生
SHINGAKI Hiromi  京都府立医科大学, 保健看護研究科, 院生
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords看護教育 / コミュニケーション技術 / プログラム開発 / 新人看護師 / 看護技術言語的コミュニケーション / 非言語的コミュニケーション / 双方向学習教材
Research Abstract

In this study, we evaluated the usefulness of the PF-NOTE interactive learning material in performing a nurse training session. The study was conducted at a training session for 130 new nurses in late October 2011, where the PF-NOTE was used as an educational tool for the development of nursing communication skills. A self-administered questionnaire sheet was distributed to the new nurses after the training session, and their responses, including free-written descriptions regarding the benefits of such training, were qualitatively analyzed.From the responses of 119 new nurses, 4 core categories of benefits were identified. Using the PF-NOTE, the new nurses had "an opportunity to reflect upon self-communication" through the "objective rating of communication by PF-NOTE." They reported that the device enabled "sharing of knowledge by actual communication and interaction with other nurses." The training session was considered an opportunity for "discovery of the methods of communication in various nursing settings requiring communication skills in nursing practice."These findings suggested that training with the PF-NOTE is an effective educational approach, providing new nurses with an opportunity to learn communication skills appropriate for various nursing settings.

  • Research Products

    (14 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 双方向学習教材を用いた新人看護師のためのコミュニケーション技術実践教育における成果2012

    • Author(s)
      岩脇陽子,山本容子,室田昌子,滝下幸栄,松岡知子,武山雅志
    • Journal Title

      京都府立医科大学看護学科紀要

      Volume: 22 Pages: 7-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新人看護師が求める先輩看護師の関わり2012

    • Author(s)
      柴田明美,岩脇陽子,新垣洋美,浜崎美子,小松美幸
    • Journal Title

      京都府立医科大学看護学科紀要

      Volume: 22 Pages: 75-85

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習教材を活用したコミュニケーション技術教育における学習効果2011

    • Author(s)
      岩脇陽子,滝下幸栄,松岡知子,山本容子,室田昌子,村瀬由貴
    • Journal Title

      京都府立医科大学看護学科紀要

      Volume: 21 Pages: 17-28

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 新人看護師が体験しているコミュニケーション技術の現状と課題2012

    • Author(s)
      岩脇陽子,滝下幸栄,松岡知子,山本容子,室田昌子,村瀬由貴
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      20121200
  • [Presentation] 新人看護師の疼痛を有する患者とのコミュニケーション技術の研修前後における効果2012

    • Author(s)
      岩脇陽子, 滝下幸栄, 松岡知子, 山本容子, 室田昌子
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      20121200
  • [Presentation] 新人看護師を対象としたコミュニケーション技術教育の試み2012

    • Author(s)
      岩脇陽子, 山本容子, 滝下幸栄, 松岡知子, 室田昌子
    • Organizer
      第44回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      20120700
  • [Presentation] 病棟看護師に必要な退院支援におけるコミュニケーション技術の実践内容の検討2012

    • Author(s)
      岩脇陽子, 滝下幸栄, 松岡知子, 山本容子, 室田昌子,福永たか子, 光本かおり,岡薫,曽我典子,小城智圭子
    • Organizer
      第44回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      20120700
  • [Presentation] がん疼痛を有する患者とのコミュニケーション技術教育の試み2011

    • Author(s)
      岩脇陽子,藤本早和子, 関川加奈子,山本容子,滝下幸栄,松岡知子,室田昌子,村瀬由貴
    • Organizer
      第43回医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      広島市
    • Year and Date
      20110700
  • [Presentation] 双方向学習教材 PF-NOTE を活用したコミュニケーション技術教育における学習効果2011

    • Author(s)
      岩脇陽子,滝下幸栄,松岡知子,山本容子,室田昌子,村瀬由貴,日紫喜正典,桑原毅
    • Organizer
      第43回医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      広島市
    • Year and Date
      20110700
  • [Presentation] がん疼痛看護「基礎講座」の教育効果-受講直後の看護師の評価から-2011

    • Author(s)
      岩脇陽子,藤本早和子,関川加奈子
    • Organizer
      第25回日本がん看護学会学術集会
    • Place of Presentation
      神戸市
    • Year and Date
      20110200
  • [Presentation] 双方向学習教材 PF-NOTE を活用した看護学生のコミュニケーション技術教育の取り組み2011

    • Author(s)
      岩脇陽子,山本容子,滝下幸栄,松岡知子,室田昌子
    • Organizer
      第37回日本看護研究学会学術集会
    • Place of Presentation
      横浜市
    • Year and Date
      20110200
  • [Presentation] 新人看護師と先輩看護師との関係及び職場環境に関する調査2010

    • Author(s)
      柴田明美,岩脇陽子
    • Organizer
      第20回日本看護学教育学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪市
    • Year and Date
      20100800
  • [Book] これからの看護研究-基礎と応用-2012

    • Author(s)
      小笠原知枝,松木光子編
    • Total Pages
      217-230
    • Publisher
      ヌーヴェルヒロカワ
  • [Remarks] 岩脇陽子(2012):新人看護師のためのコミュニケーション技術実践プログラムの開発,平成 22~24年度科学研究費補助金(基盤研究c),研究成果報告書,A4 版,82 頁

URL: 

Published: 2014-08-29   Modified: 2015-01-14  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi