• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

A Comparative Research on Teacher Laws under Neo-Liberal Reforms in the U.S. and Japan

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22730626
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionSaitama University (2011-2012)
Chuogakuin University (2010)

Principal Investigator

TAKAHASHI Satoshi  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10511884)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywordsオバマ政権 / どの子も置き去りにしない法(NCLB 法) / 「頂点への競争」プログ ラム / ミシガン州 / テニュア法 / 身分保障 / 教員評価 / 労働条件
Research Abstract

The purpose of this project is to conduct a comparative research on teacher laws under Neo-Liberal reforms in the U.S. and Japan. Inquiring into teacher law reforms in the U.S, reporter focused on the clause of “highly qualified teachers" under the federal No Child Left Behind Act(NCLB) and the requirement of “effective teachers"under the Race to the Top Program (RTTTProgram), as well as on their influence over state statutes relating to public school teachers. Through the analysis on these matters, reporter clarified that, under the federal education policies, most states are urged to amend teacher tenure laws and collective bargaining laws so that students' test scores can be a significant evidence to terminate “ineffective" tenure teachers. Under the competitive based federal funding and its selection criteria established by the U.S. Department of Education, federal government strengthen its political influence over the teacher laws which had been within the authority of each state governments.

  • Research Products

    (14 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 米国の教員組合運動と教育労働法制改革-法と運動の相互関係をめぐって-2012

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 第19号 Pages: 101-106

  • [Journal Article] 現代アメリカの教員組合-労働組合から専門職団体への模索-2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      季刊人間と教育

      Volume: 第70号 Pages: 99-107

  • [Journal Article] 教育法学における教育学的側面の展開と課題2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 第40号 Pages: 35-49

  • [Journal Article] 教育の自由論からみた規制緩和をめぐる問題2010

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 第17号 Pages: 92-97

  • [Journal Article] 米国公教育部門における労使関係形成過程の一考察-全米教育協会の「組合化」に関する分析-2010

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      中央学院大学商経論叢

      Volume: 第25巻第1号 Pages: 3-17

  • [Presentation] 教員の身分保障と教職の専門職性-首長による教員統制-2012

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育行政学会第47回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-10-28
  • [Presentation] ニューヨーク市の首長主導型教育改革-ブルームバーグ市長によるmayoral controlを中心に-2012

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-24
  • [Presentation] 現代米国の教員団体と教育労働法制改革-法と運動の相互関係をめぐって-2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育制度学会第19回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-11-20
  • [Presentation] 米国オバマ政権下の教員法制改革の分析2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-26
  • [Presentation] NCLB法制下の教員政策と教員の身分保障問題2010

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
  • [Book] アメリカ教育改革の最前線-頂点への競争-2012

    • Author(s)
      高橋哲
    • Total Pages
      143-160
    • Publisher
      学術出版会
  • [Book] 公教育の無償性を実現する-教育財政法の再構築-2012

    • Author(s)
      高橋哲
    • Total Pages
      236-275
    • Publisher
      大月書店
  • [Book] 現代米国の教員団体と教育労働法制改革-公立学校教員の労働基本権と専門職性をめぐる相克-2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      風間書房
  • [Remarks]

    • URL

      http://s-read.saitama-u.ac.jp/researchers/pages/researcher/TKBNFxBx

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi