2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Transformation of Community of Practice by Seamless Assessment in Physical Education
Project/Area Number |
22K20212
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
Ishii Koji 宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (40962775)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Keywords | 体育 / 学習評価 / ICT / ステークホルダー / ポートフォリオ / GIGAスクール構想 / コミュニティ / 地域住民 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the transformation of the community formed by stakeholders through learning assessment that seamlessly links home, school, and community by utilizing technology in physical education, using action research as the research method. As a result, a system for learning assessment that utilizes one terminal per student connected to a high-speed network was developed, which allows feedback from teachers, parents, and local residents on the learning outcomes of children's physical education. It is clear that the developed learning assessment system facilitates stakeholders' educational participation and information sharing, supports children's learning in physical education, and promotes community growth.
|
Free Research Field |
体育科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、今まで体育の学習評価に参加対象とならなかったステークホルダーである地域住民の参加プロセスを明示できたことに意義がある。学校と家庭と地域の連携が目指されている中で、多様なステークホルダーが学校と連携・協働することで、子供の体育の学びや学校コミュニティ全体の発展に寄与する知見を提示することができた。さらに、本研究により見出された家庭と学校と地域をシームレスにつなぐ学習評価の知見は、現状の通知表に代わる1人1台端末を活用したステークホルダーとの学習成果物の共有手段として、今後の体育の学習評価の在り方に貢献する可能性がある。このように、学術的意義や社会的意義のある研究成果を示すことができた。
|