2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study on ICT-Utilized Writing Workshops Aiming for the Sublation of Form and Content
Project/Area Number |
22K20272
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
Takai Taro 宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (70962752)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Keywords | 作文 / プロセスアプローチ / ライティング・ワークショップ / モチベーション / GIGAスクール / タイピング記録システム / 1人1台端末 / ティームティーチング |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to propose a theory and practice of writing that synthesizes form and content. To achieve this, we hypothesized that combining writing workshops with ICT would result in classes that integrate form and content, and we conducted an empirical study to verify this hypothesis. The results revealed that the characteristic of writing workshops, where learners are encouraged to "write what they like, in the genre they like, in the way they like," stimulates learners' motivation for expression and promotes the interaction between form and content. Furthermore, the introduction of one-to-one devices enabled the use of a typing record system and chat functions, which facilitated effective instruction that promotes the interaction between form and content.
|
Free Research Field |
国語科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「書くこと」の教育においては、明治期から今日に至るまで、形式面と内容面のどちらを重視するのかという論争が繰り返し生じている。そのため、形式と内容を止揚した「書くこと」の理論と実践の提案は、国語科教育における重要な課題である。これまでの研究においては、この問題を解決する視点としての歴史研究は見られるが、実践レベルでの理論や具体的な授業の提案には至っていなかった。このような背景の中、国外の作文理論を援用し、GIGAスクール構想によって導入されたICTを組み合わせ、形式と内容を止揚した「書くこと」の理論と実践を提案し、検証を試みた点に意義がある。
|