• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Locally Driven Approaches to Valued Pedagogies: A Comparative Study between Eastern and Western Africa and Latin America

Research Project

Project/Area Number 22KK0207
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

坂田 のぞみ  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 助教 (90881300)

Project Period (FY) 2023 – 2025
Keywords学習者中心型教授法 / オルタナティブ教授法 / ケイパビリティアプローチ / 新教授法フレームワーク / メキシコ / ラテンアメリカ
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、ある国・地域の歴史・文化に根差し、かつそこで現代を生きる人々が理想と考える教育方法を、異なる文脈で構築することを目的とする。基課題(若手研究22K13651)で対象としてきた東西アフリカ2か国(タンザニア・ガーナ)に、本研究により中南米メキシコを比較軸として加え、理想とされる教授法を各国・各大陸で構築するための「アプローチ方法」の確立を試みる。
本国際共同研究の1年目は、長年メキシコで教授法研究を行ってきた英国エクセター大学 のDr Nicholas Bremnerと共同研究を実施するべく、研究代表者(坂田)を半年間、英国に派遣した。メキシコでのフィールドワーク計画、インタビュー手法や質問項目を共に精査した後、メキシコでの現地調査を2回実施した。社会経済的分脈が異なる3県(モントレー、イダルゴ、チアパス)で、小学校計12校を訪問、児童・教師・親・校長・行政官を含む計168名に、聞き取り調査を行った。メキシコ現地の大学、The Autonomous University of the State of Hidalgoも訪問し、今後の共同研究の可能性を協議すると同時に、本研究の概要、および初期分析結果を発表する機会も得た。
現地調査で得たスペイン語のインタビューデータは英語に翻訳し、坂田・Bremner氏がそれぞれ主題分析を実施、論文執筆に向けて、抽出されたテーマを協議している。最終年となる本研究2年目は、基課題の研究と合わせて、(a) 現地で発展してきた教授法、(b)学習者中心型教授法、(c)現地適合性の高いオルタナティブ教授法、の親和性をメキシコ、タンザニア、ガーナという文脈がかなり異なる三国間で比較しつつ、他の途上国にも応用可能な「新教授法フレームワーク構築のためのアプローチ方法」を確立したい。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

メキシコでの現地調査を予定通りに終え、当初計画より多くの小学校を訪問できた。データ分析も順調に進んでおり、おおむね良好な進捗状況といえる。

Strategy for Future Research Activity

継続的なオンライン会議を通して共同研究者と協働データ分析を行い、少なくとも2つの国際学会発表を実施予定、また、数本の国際共著論文執筆を目指す。

  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Exploring postcolonial relationships within policy transfer: the case of learner-centred pedagogy in Ghana2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Yates Chris、Edjah Hannah、Okrah Abraham Kwadwo
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: - Pages: 1~18

    • DOI

      10.1080/03050068.2023.2258681

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Self-directed learning and student-centred learning: a conceptual comparison2023

    • Author(s)
      Morris Thomas Howard、Bremner Nicholas、Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Pedagogy, Culture & Society

      Volume: - Pages: 1~20

    • DOI

      10.1080/14681366.2023.2282439

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries2023

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 126 Pages: 104033~104033

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104033

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students’ experiences at an elite British university2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Winston-Proctor Cynthia E.、Harris Lasana T.
    • Journal Title

      Cambridge Journal of Education

      Volume: 53 Pages: 397~411

    • DOI

      10.1080/0305764X.2022.2161476

  • [Presentation] Can Learner-Centred Pedagogy Contribute to Learning Equity?2024

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
  • [Presentation] Collaboration between Stakeholders in the Design of Context-based Curriculum in Ghana2023

    • Author(s)
      Henaku, Eugene Adu, Nozomi Sakata
    • Organizer
      Comparative Education Society of Asia
  • [Presentation] Using Mixed Methods Research Reflexivity for Inclusive Education Systems2023

    • Author(s)
      DeJaeghere, Joan, Nozomi Sakata, Amita Chudgar, Tom Luschei, Nancy Kendall, Erin Murphy-Graham, and Caine Rolleston
    • Organizer
      Education and Development Forum (UKFIET) Conference
  • [Presentation] Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centred Pedagogy: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania2023

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      Human Development and Capability Association
  • [Book] Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Routledge

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi