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2014 Fiscal Year Annual Research Report

ゲーム情報学の新たなパラダイム―人間らしいふるまいの原理の解明とその応用

Research Project

Project/Area Number 23300056
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

飯田 弘之  北陸先端科学技術大学院大学, 情報科学研究科, 教授 (80281723)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鶴岡 慶雅  東京大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (50566362)
池田 心  北陸先端科学技術大学院大学, 情報科学研究科, 准教授 (80362416)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Keywordsゲーム情報学 / コンピュータ将棋 / 相手モデル / 人間らしさ
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,人間らしいふるまいの原理を思考の世界での物理現象としてとらえる理論的なアプローチおよびその応用としてのゲームシステム開発を行い理論の妥当性を評価した。
ゲームを題材とした場合,人間らしさを感じさせてくれる要因の一つは,プレイヤ間の相互作用である。その相互作用を各プレイヤの思考の世界での物理的現象(ゲーム情報力学モデル)としてとらえ,ゲームを通して発揚する情動(エンタテインメント)の強さを説明するモデルを考案した。また,観測者へ与える相互作用にも注目することで,ゲームの場を介して伝播するエンタテインメント性について新たな知見を得た。これらの研究成果をゲーム情報力学モデルとしてまとめた。人間の知能と機械知能の違いを合理的に説明できる可能性を示唆した。
ゲームプレイに関与する各エージェント(プレイヤや観測者)の思考の世界における情報の時間推移モデルから二回微分により導出した情報加速度の値を用いてプレイヤ間の相互作用を観察する手法を考案した。いわゆる面白いゲーム,言い換えれば,試合の結果が終了間際までわからないシーソーゲームではプレイヤや観測者はスリル感を味わうことができる。このスリル感こそがエンタテインメントでの本質的な要素である。人間らしいふるまいは,情報加速度の適度な値を要請するという仮説を立て,将棋や囲碁のような思考ゲーム,サッカーやバスケットボールなどのスポーツ,RPGやStarCraftのようなビデオゲーム等様々なゲームで仮説の検証を試みた。この成果の応用として,既存のゲームのルールを一部修正することで,より洗練されたゲームにすることができることを示した。また,思考ゲームだけでなく,スポーツやビデオゲームなどの幅広い種類のゲームの進化論的変遷を合理的に解釈できるようになった。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (12 results)

All 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 7 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] A Game Informatical Comparison of Chess and Association Football (“Soccer”)2014

    • Author(s)
      N. M. Diah, N. Nossal, N. A. M. Zin, T. Higuchi and H. Iida
    • Journal Title

      Advances in Computer Science

      Volume: 3(4) Pages: 89-94

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Quantifying Engagement of Electronic Sports Game2014

    • Author(s)
      XIONG Shuo, ZUO Long and H. Iida,
    • Journal Title

      Advances in Social and Behavioral Sciences

      Volume: 5 Pages: 37-42

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Three Game Patterns2014

    • Author(s)
      T.Nakagawa and H.Iida
    • Journal Title

      Internatinal Journal of Research Studies in Computer Science and Engineering

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Attractiveness of Real Time Strategy Games2014

    • Author(s)
      Shuo Xiong and H.Iida
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Systems and Informatics

      Volume: 1 Pages: 264-269

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Quantifying Engagement of Various Games2014

    • Author(s)
      Shuo Xiong Long Zuo Rachaya Chiewvanichakorn and Hiroyuki Iida
    • Journal Title

      Proceedings of The 19th Game Programming Workshop 2014

      Volume: 1 Pages: 101-106

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Mathematical Model of Game Refinement2014

    • Author(s)
      Arie Pratama Sutiono, Ayu Purwarianti and Hiroyuki Iida
    • Journal Title

      INTETAIN2014, LNICST

      Volume: 136 Pages: 148-151

    • DOI

      10.1007/978-3-319-08189-2_22

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] GameRefinement Theory and Its Application to Score Limit Games2014

    • Author(s)
      Nathan Nossal and Hiroyuki Iida
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE GEM 2014

      Volume: 2014 Pages: 1-3

    • DOI

      10.1109/GEM.2014.7048120

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Computer Games, Entertainment and Intelligence2014

    • Author(s)
      Hiroyuki Iida
    • Organizer
      BICON-2014 The 9th Indo Japan Bilateral Conference
    • Place of Presentation
      Jaipur, India
    • Year and Date
      2014-10-03 – 2014-10-04
    • Invited
  • [Presentation] A Mathematical Model of Game Refinement2014

    • Author(s)
      A. P. Sutiono, A. Purwarianti and H. Iida
    • Organizer
      INTETAIN2014 6th International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment
    • Place of Presentation
      Chicago, USA
    • Year and Date
      2014-07-09 – 2014-07-11
  • [Presentation] Game theory - paradigm shift from winning strategy to designing strategy2014

    • Author(s)
      H.Iida
    • Organizer
      Asean-Japan Workshop on Informatation Science and Technology
    • Place of Presentation
      UKM, Selangor, Malaysia
    • Year and Date
      2014-06-10 – 2014-06-11
    • Invited
  • [Book] Computers and Games (CG2013), LNCS 84272014

    • Author(s)
      Aske Plaat, Jaap van den Herik, Hiroyuki Iida
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      Springer
  • [Book] Communications in Computer and Information Science 4082014

    • Author(s)
      Tristan Cazenave, Mark Winnands, Hiroyuki Iida
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      Springer

URL: 

Published: 2016-06-01  

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