• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Research on development of the prescriptive model for designing social interactions in an elementary class based on the multi-world paradigm

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23330268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionInternational Pacific University

Principal Investigator

NAKAHARA TADAO  環太平洋大学, 教育学部, 教授 (90034818)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOYAMA Masataka  広島大学, 教育学研究科, 教授 (30186837)
YAMAGUCHI Takeshi   (60239895)
OKAZAKI Masakazu  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (40303193)
YOSIMURA Naomichi  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90452698)
KATOH Hisae  兵庫教育大学, 学校教育学研究科, 准教授 (00314518)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywords算数 / 社会的相互作用 / 言語活動 / 規範的モデル / 構成主義
Research Abstract

Nowadays,mathematics teaching in the elementary school values on students'communicating activities. However,we often observe the situations that children act pretend play of communication or that children's important statements don't be fully utilized. With the aim of improving such problematic situations, we fisrt considered the communicating activities as 'Social Interactions' and clarified the epistemological significances that the social interaction have. Second, we considered the prescriptive model of social interaction for designing and practicing elementary mathematics lessons which make a good use of such significances of social interactions. The model is constructed by (1) the fundamental lessons process, (2) the crucial kinds of social interactions, (3) teacher's main activities, (4) children's main activities, and so forth. Third, we showed several application examples of the classroom lessons which were implemented based on the model.

  • Research Products

    (8 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 吉村直道, 加藤久恵, 脇坂郁文, 沢村優二
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 20巻 Pages: 93-112

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(II)-「場合の数」の授業による検証-2013

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 小山正孝, 山口武志, 吉村直道, 加藤久恵, 片山元
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 8号 Pages: 105-114

  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的研究-社会文化主義的アプローチにおける社会的相互作用に関する考察-2013

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要・教育科学編

      Volume: 64巻 Pages: 11-27

  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 山口武志, 吉村直道, 小山正孝, 加藤久恵, 杉田郁代
    • Journal Title

      第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 2巻 Pages: 779-784

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(IV)-第5学年「単位量当たりの大きさ」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      加藤久恵, 中原忠男, 小山正孝, 山口武志, 岡崎正和, 吉村直道, 植田悦司, 有吉克哲
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      20140200
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 吉村直道, 加藤久恵, 脇坂郁文, 沢村優二
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      20140200
  • [Presentation] 算数科授業における社会的相互作用による「創発的見方・考え方」の生起に関する解釈的研究2013

    • Author(s)
      吉村直道, 山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 加藤久恵, 前田一誠
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Year and Date
      20131100
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 小山正孝, 山口武志, 吉村直道, 加藤久恵, 片山元
    • Organizer
      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      20121100

URL: 

Published: 2015-06-25   Modified: 2015-07-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi