• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Development of cognitive psychology-based learning tools for critical thinking education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23501099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionJumonji University

Principal Investigator

IKEDA Masami  十文字学園女子大学, 人間生活学部, 教授 (00334566)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ANDO Reiko  金城学院大学, 人間科学部, 准教授 (70401619)
MIYAMOTO Koji  東京家政大学, 家政学部, 講師 (00447575)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsクリティカルシンキング / 体験型学習 / 認知心理学 / 科学教育 / コミュニケーション / 生きる力
Research Abstract

The purpose of this study was to develop a teaching method and learning tool for fostering critical thinking in children and students. In parallel, we undertook class practices involving junior high students and longitudinal research regarding the critical thinking attitudes. Causal analyses of the acquisition process for the students' attitudes were performed. We found that "the practical use of information skills" needed to be increased at the stage prior to the acquisition of the critical thinking attitudes. From the analyses and class practices, we devised teaching materials, including an exercise workbook for students and guidance manuals for teachers. Overall, the effect of this technique in which information and communications technology was applied in a real-world classroom situation was confirmed.

  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 女子大学生における情報活用の実践力と適応感, 自己概念の関係2013

    • Author(s)
      池田まさみ, 安藤玲子, 宮本康司
    • Journal Title

      十文字学園女子大学生活学部紀要

      Volume: 第11巻 Pages: 113-125

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの生きる力へ保護者の幼少時体験が与える影響2013

    • Author(s)
      宮本康司, 池田まさみ, 安藤玲子
    • Journal Title

      東京家政大学人間文化研究所紀要

      Volume: 第7巻 Pages: 92-101

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的思考態度の獲得プロセスの検討-中学生の4波パネルにおける因果分析から-2012

    • Author(s)
      安藤玲子, 池田まさみ
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 第19巻 Pages: 83-99

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高次リテラシーの発達に関する動機づけや感情の影響「中学生における批判的思考態度の獲得プロセスと育成」2013

    • Author(s)
      池田まさみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
  • [Presentation] 探究力・活用力を育てるために「中学生向け批判的思考力の育成:実践教育と獲得プロセス」2012

    • Author(s)
      池田まさみ
    • Organizer
      お茶の水女子大学学校教育研究部主催『探究力・活用力育成テーマ別研究』中間成果報告会シンポジウム
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2012-08-22
  • [Presentation] クリティカルシンキングとコミュニケーション行動2011

    • Author(s)
      池田まさみ, 安藤玲子
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-15
  • [Book] 認知心理学演習:言語と思考2012

    • Author(s)
      池田まさみ, 他
    • Total Pages
      95-148
    • Publisher
      オーム社
  • [Book] 認知心理学演習 : 日常生活と認知行動2012

    • Author(s)
      池田まさみ, 他
    • Total Pages
      1-37
    • Publisher
      オーム社
  • [Remarks] 学習教材(図 1 参照)ジュニアのためのクリシン演習本・池田まさみ, 宮本康司, 美創企画, 自分で考える力をきたえる解説編, 2014, 28・池田まさみ, 宮本康司, 美創企画, 自分で考える力をきたえるワークブック, 2014, 28・宮本康司, 池田まさみ, 美創企画, 人とつながる力をきたえる解説編, 2014, 24・宮本康司, 池田まさみ, 美創企画, 人とつながる力をきたえるワークブック, 2014, 24

  • [Remarks] ホームページジュニアのためのクリティカルシンキング6つの力をきたえる

    • URL

      http://www.jumonji-u.ac.jp/sscs/ikeda/critical_thinking/index.html

URL: 

Published: 2015-07-16   Modified: 2015-07-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi