• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Relationship between Learners' Orientation and Writing Performance in Blended Writing Course

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23501174
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

TOMINAGA Atsuko  早稲田大学, 人間科学学術院, 助教 (60571958)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordseラーニング / ピア・レスポンス / ブレンド型授業 / 文章表現授業 / 授業形態に対する指向性
Research Abstract

The present study introduced a new kind of university composition class implementing a blended learning approach that combines different styles of classes, such as e-learning and peer response sessions. Peer response sessions involve discussion of participants' compositions.
Regardless of whether each learner's orientation was suited or unsuited toward e-learning, peer response sessions, or blended learning, writing competency improved following participation in the course. Acquisition skills differed between e-learning and peer response sessions. These findings clarified the complementary relationship between e-learning and peer response sessions, and demonstrated improvements in writing competency due to combining the two class formats.

  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (8 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Changes in and Factors Affecting Peer Response Orientation among University Writing Course Students2013

    • Author(s)
      Atsuko TOMINAGA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 36 Pages: 125-136

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 説明上手を育てる―文章作成力をつけるピア・レスポンス―2013

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      保健師ジャーナル

      Volume: 69(5) Pages: 366-370

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文章表現授業における大学生のピア・レスポンス指向性の変化と要因の分析2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36(3) Pages: 301-311

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ピア・レスポンスに対する満足度および理由に関する調査2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      大学教育学会論文

      Volume: 33(1) Pages: 122-129

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] レポート作成プロセスにおけるピア・レスポンスが学習者の文章産出困難感に与える影響2013

    • Author(s)
      冨永敦子,松村智恵,早坂昌子
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会発表要旨集録
    • Place of Presentation
      (262-263)
    • Year and Date
      20130000
  • [Presentation] 大学生を対象とした文章表現授業前後における文章困難感の変化2012

    • Author(s)
      冨永敦子,岸学
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      (73)
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] 文章表現授業におけるピア・レスポンス中の会話の変化2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      (743-744)
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] eラーニングを使った文章表現授業2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      テクニカルコミュニケーション学術研究会 第2回研究会
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] e-ラーニングを利用した文章表現授業2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      私立大学キャンパスシステム研究会 第一分科会研修会
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] ブレンド型授業におけるe ラーニング指向性の変化と成績の関係2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      (913-914)
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] ピア・レスポンス指向性と会話との関連2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      (263)
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] eラーニング指向性尺度およびブレンド型指向性尺度の検討2011

    • Author(s)
      冨永敦子,向後千春,石川奈保子
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      (JSET11-3, 91-98)
    • Year and Date
      20110000
  • [Book] eラーニングとピア・レスポンスを組み合わせたブレンド型授業の文章作成力に及ぼす効果2013

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Publisher
      早稲田大学出版部
  • [Remarks] 冨永敦子のサイトの「文章作成・スタディスキル教材」において「わかりやすい文章のためのテキストブック」を公開

    • URL

      http://tomi0730.com/tomi_blog/writing/

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi