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2013 Fiscal Year Final Research Report

A fundamental research on queueing systems with bounded waiting time

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23510160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

KAWANISHI Ken'ichi  群馬大学, 理工学研究院, 准教授 (50334131)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords待ち行列理論 / 応用確率論 / 性能評価 / モデル化 / システム工学
Research Abstract

In this research, we study queueing systems in which waiting times of customers in queue are bounded. Assuming that the arrival process of customers has correlation among the inter-arrival times, or service times of customers are correlated, or both, we analyze steady state equations of queue length distribution when the bounded waiting times of customers are independent and identically distributed. In order to solve the steady state equations of queue length distribution rigorously or approximately, we relax the correlation structures of arrival and service processes, and specify the distribution of the bounded waiting times. Then we obtain algorithms for computing performance measures of the queueing systems. As an application of the algorithms, we analyze a call center queueing model and numerically compute its performance measures such as actual waiting time distribution and blocking probability.

  • Research Products

    (13 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] Performance analysis of call centers with abandonment, retrial and after-call work2014

    • Author(s)
      T. Phung-Duc and K. Kawanishi
    • Journal Title

      Performance Evaluation

      Volume: (in press, available on line)

    • DOI

      10.1016/j.peva.2014.03.001

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An efficient method for performance analysis of blended call centers with redial2014

    • Author(s)
      T. Phung-Duc and K. Kawanishi
    • Journal Title

      Asia-Pacific Journal of Operational Research

      Volume: Vol. 31, No. 2 Pages: 1440008 (33)

    • DOI

      10.1142/S0217595914400089

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Multiserver retrial queues with after-call work2011

    • Author(s)
      T. Phung-Duc and K. Kawanishi
    • Journal Title

      Numerical Algebra, Control and Optimization

      Volume: Vol. 1, No. 4 Pages: 639-656

    • DOI

      10.3934/naco.2011.1.639

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] サービス中断中に客の途中退去が伴う有限呼源再呼モデルの検討2013

    • Author(s)
      山浦 賢太郎、河西 憲一
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会2013年春季研究発表会アブストラクト集
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス・東京都文京区
    • Year and Date
      20130305-06
  • [Presentation] コールセンターのモデル化―待ち行列の視点から―2013

    • Author(s)
      河西 憲一
    • Organizer
      2013年度第1回OR セミナー「待ち行列チュートリアル」
    • Place of Presentation
      (株)構造計画研究所
    • Year and Date
      2013-04-20
  • [Presentation] 2方向通信再呼待ち行列の行列解析法による別解2012

    • Author(s)
      フン・ドック トゥアン、河西 憲一
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会 2012年秋季研究発表会アブストラクト集
    • Place of Presentation
      ウインクあいち・愛知県名古屋市
    • Year and Date
      20120912-13
  • [Presentation] 利用客が一般許容待ち時間をもつ待ち行列モデルの近似解析2012

    • Author(s)
      佐久間 大、井家 淳、小林 正弘、河西 憲一
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会 2012年秋季研究発表会アブストラクト集
    • Place of Presentation
      ウインクあいち・愛知県名古屋市
    • Year and Date
      20120912-13
  • [Presentation] Modelling of retrial, abandonment and after-call work in call centers2012

    • Author(s)
      T. Phung-Duc and K. Kawanishi
    • Organizer
      7th International Conference on Queueing Theory and Network Applications 2012
    • Place of Presentation
      Kyoto, Japan
    • Year and Date
      20120801-03
  • [Presentation] The impact of retrial phenomenon on performance of blended call centers2012

    • Author(s)
      T. Phung-Duc and K. Kawanishi
    • Organizer
      9th International Workshop on Retrial Queues
    • Place of Presentation
      Seville, Spain
    • Year and Date
      20120628-30
  • [Presentation] コールセンターのモデル化―待ち行列の視点から―2012

    • Author(s)
      河西 憲一
    • Organizer
      第7回「学生・初学者のための待ち行列チュートリアル」
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      20120600
  • [Presentation] A retrial queueing model with abandonment and after-call work2012

    • Author(s)
      フン・ドック トゥアン、河西 憲一
    • Organizer
      待ち行列シンポジウム「確率モデルとその応用」
    • Place of Presentation
      ホテルクラウンパレス浜松・静岡県浜松市
    • Year and Date
      20120118-20
  • [Presentation] 途中退去と後処理のある再呼待ち行列システムの安定条件2011

    • Author(s)
      フン・ドック トゥアン、河西 憲一
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会2011年秋季研究発表会アブストラクト集
    • Place of Presentation
      甲南大学岡本キャンパス・兵庫県神戸市
    • Year and Date
      20110915-16
  • [Presentation] 途中退去のある待ち行列モデルの近似解析2011

    • Author(s)
      河西 憲一
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会待ち行列部会
    • Place of Presentation
      京都大学品川オフィス
    • Year and Date
      20110400

URL: 

Published: 2015-07-16  

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