• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A Study of the Possibilities and Problems of Developing and Implementing a Reflection Based Professional Teacher Education Program

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531137
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

NAKADA Masahiro  帝京大学, 教職大学院, 教授 (20527345)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FUSEGI Hisashi  信州大学, 教育学部教育科学講座, 教授 (00362088)
KURAMA Yumi  明治学院大学, 心理学部, 講師 (50461794)
SAKATA Tetsuhito  青山学院大学, 情報メディアセンター, 助手 (70571884)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords教師教育 / 教師教育者教育 / 実習指導 / 指導教員 / 教育実習生 / 若手教員 / 省察
Research Abstract

The purpose of this study is to develop a reflection based professional teacher education program. We examine how mentor teachers for student teachers and novices are selected at schools, what kinds of professional expertise are expected for mentors, and what kinds of supports are required for their professional development both from the universities and schools.
First, we studied the reflection based professional teacher education programs and standards in other countries such as the Netherlands, the U.S.A., and Denmark. We reviewed the published materials and then conducted interviews with the people in each institution to get first hand materials. During the second year of this research grant, we administered a large questionnaire survey on the Japanese public elementary schools by using a 5 % random sampling technique. We then examined the possibilities and the problems of developing and implementing a reflection based professional teacher education program in Japan.

  • Research Products

    (14 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 教育実習生及び初任者・若手教員の指導を担当する教員に関する現状と課題2014

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,鞍馬裕美,坂田哲人
    • Journal Title

      信州大学教育学部論集

      Volume: 第7号 Pages: 31-46

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 私学教職大学院における高度専門職養成と教師教育者の課題2014

    • Author(s)
      中田正弘
    • Journal Title

      国学院大学人間開発学研究

      Volume: 第5号 Pages: 56-62

  • [Journal Article] 教師教育者FDプログラム及び教師教育実践プログラムの検討と試行2014

    • Author(s)
      中田正弘
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 4-17

  • [Journal Article] 信州大学教育学部におけるリフレクション演習の実践2014

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 18-23

  • [Journal Article] オランダの教員養成の取り組みと地域学校連合が教員採用に与える影響2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム研究開発センター共同研究プロジェクト報告書

      Pages: 21-29

  • [Journal Article] PLC(Professional Learning Community)に関する議論の整理(解説)2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      青山インフォメーションサイエンス

      Pages: 22-25

  • [Journal Article] オランダにおけるメンター教員の位置づけと役割について2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 24-27

  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育者概念の普及と課題2014

    • Author(s)
      鞍馬裕美
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 28-33

  • [Journal Article] 教育実習生の質保障をめぐる今日的課題-『教師教育者』という視点から-2012

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,鞍馬裕美,坂田哲人
    • Journal Title

      帝京大学教職大学院年報

      Volume: 第3号 Pages: 1-22

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A study of the role and expertise of mentor teachers to supervise novice teachers and student teachers2014

    • Author(s)
      SAKATA Tetsuhito , NAKADA Masahiro
    • Organizer
      NERA42nd congress
    • Place of Presentation
      Lillerhammer University College, Norway
    • Year and Date
      2014-03-06
  • [Presentation] 教育実習生及び初任者・若手教員の指導を担当する教員に関する現状と課題2013

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,坂田哲人,鞍馬裕美
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Year and Date
      2013-09-15
  • [Presentation] A study of the relation between education policy and teacher education system - from a perspective of Japanese trends2013

    • Author(s)
      NAKADA Masahiro, SAKATA Tetsuhito,FUSEGI Hisashi, KURAMA Yumi
    • Organizer
      NERA41st congress
    • Place of Presentation
      University of Iceland, Iceland
    • Year and Date
      2013-03-08
  • [Presentation] 教師教育者の位置づけと役割―オランダ・デンマーク・アメリカとの比較を通じて―2012

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,坂田哲人,鞍馬裕美
    • Organizer
      日本教師教育学会第22回研究大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-09
  • [Presentation] Professional Growth of Student Teacher through Lesson Study and Reflection2012

    • Author(s)
      NAKADA Masahiro, FUSEGI Hisashi, KURAMA Yumi, SAKATA Tetsuhito
    • Organizer
      NERA40th congress
    • Place of Presentation
      Aarhus University Department of Education(DPU), Denmark
    • Year and Date
      2012-03-08

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi