• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Study of educational contents for technology and engineering in the technology and science education of the United States of America

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

SUMI Kazuhiro  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (80145177)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords科学技術教育 / 技術教育 / 工学教育 / アメリカ合衆国 / 教育内容
Research Abstract

The purpose of this study is to contribute to the improvement of technology education in Japan. One of the objective performance, I had studied to teaching methods and educational contents for each state curriculum standards of technology education or technology literacy for all American in the United States. In collaborative research projects with faculty in the teacher training collage in the United States, I participated in the class of technology education in high school and junior high school. In addition, I presented a paper at a conference on technology education in the United States, and I also discussed with them deeply about the subject contents. From those results, I could obtain many suggestions in order to review the status of technology education in Japan in the future.

  • Research Products

    (12 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 中学校技術・家庭「D情報に関する技術」の授業における座学学習時の生徒の挙動パターンの抽出2013

    • Author(s)
      角和博,白柿由紀子,鎮革,菊地章
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 第55巻,第4号 Pages: 9-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習支援表に基づいたWebページ制作の授業実践2013

    • Author(s)
      角和博・菊地章
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 第55巻,第1号 Pages: 15-23

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校技術における学習支援のシステム化2012

    • Author(s)
      角和博・菊地章
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 第54巻,第1号 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 新任教員指導を意図した学習支援のシステム化に基づく授業の設計・実践・評価2014

    • Author(s)
      角和博,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第29回情報分科会
    • Place of Presentation
      大阪芸術大学
    • Year and Date
      20140300
  • [Presentation] 動作計測装置を用いた座学学習時の生徒の挙動パターンの分析2013

    • Author(s)
      角和博,白柿由紀子,鎮革,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第26回九州支部大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      20131000
  • [Presentation] 指導参考情報提示のための授業時の生徒の動作計測2013

    • Author(s)
      角和博,白柿由紀子,鎮革,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第56回全国大会
    • Place of Presentation
      山口
    • Year and Date
      20130800
  • [Presentation] 鎮革,菊地章:映像情報の定量的分析による学習時の生徒の挙動パターンの標準化2013

    • Author(s)
      角和博,白柿由紀子
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第28回情報分科会
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      20130300
  • [Presentation] 生徒のつまずきに基づいた学習支援表の作成と活用2012

    • Author(s)
      角和博,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第25回九州支部大会
    • Place of Presentation
      琉球
    • Year and Date
      20121000
  • [Presentation] 中学校技術・家庭(技術分野)の情報学習の内容に対応した学習支援表の作成2012

    • Author(s)
      角和博,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第55回全国大会
    • Place of Presentation
      旭川
    • Year and Date
      20120900
  • [Presentation] 生徒の思考創成を考慮した技術・家庭科(技術分野)の情報学習における学習チェック表の提案2012

    • Author(s)
      角和博,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第27回情報分科会
    • Place of Presentation
      鳴門
    • Year and Date
      20120300
  • [Presentation] アメリカ合衆国での技術的素養の学習評価方法に対する考察2011

    • Author(s)
      角和博,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第24回九州支部大会
    • Place of Presentation
      琉球
    • Year and Date
      20111000
  • [Presentation] 諸外国の技術教育と比較した日本における技術学習の考察2011

    • Author(s)
      角和博,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第56回全国大会
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Year and Date
      20110800

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi