• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Research on patterns of thinking for mastering the method of mathematical modeling in engineering education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531232
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTsuyama National College of Technology

Principal Investigator

MATSUDA Osamu  津山工業高等専門学校, 一般科目, 教授 (60342549)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords数学的モデリング / 数学教育 / 数学学習教材 / 思考パターン
Research Abstract

The purpose of this research is to propose an effective teaching method of mathematical modeling from the viewpoint of problem-solving capability, which has been an important theme of school education recently. More specifically, it is teaching materials for mathematical modeling that can be practiced in the daily lesson, and is a teaching method of the type of "inferring the function which approximates the data". The author teaches mathematics in a National College of Technology in Japan, which is called a KOSEN. For basic mathematics in engineering education, the author believes that the method of "inferring the function which approximates the data" is very basic and important.

  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 高専生による数学研究シンポジウムの報告-数学モデリング,物理へのアプローチ-2013

    • Author(s)
      松田修
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Pages: 120-122

  • [Journal Article] 数学モデリングの授業法(初等関数編)2012

    • Author(s)
      松田修
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文集

      Volume: 第19号 Pages: 79-88

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Teaching Method of Mathematical Modeling - Inferring the Function which Approximates the Data -2013

    • Author(s)
      Osamu MATSUDA
    • Organizer
      Proceedings of the International Workshop Mathematical Literacy at the University Level
    • Place of Presentation
      connections with the Secondary-Tertiary Transition
    • Year and Date
      20131100
  • [Presentation] フラクタル連分数の研究とその応用2013

    • Author(s)
      丸尾優佳,間庭早紀子,松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム―数学的モデリング,物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      都立産業技術高専
    • Year and Date
      2013-10-05
  • [Presentation] Farey数列の高次元化とその応用2013

    • Author(s)
      小林祐志,赤松昌俊,松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム―数学的モデリング物理教育とその周辺―
    • Place of Presentation
      都立産業技術高専
    • Year and Date
      2013-10-05
  • [Presentation] 数学的モデリングの授業法2013

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      日本数学教育学会高専・大学部会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2013-08-04
  • [Presentation] 数学モデリングと学生の研究活動2013

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      日本フィボナッチ協会/第11回研究集会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2013-03-10
  • [Presentation] 数学モデリングと学生の研究活動2013

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      数学教育の会年回
    • Place of Presentation
      御茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2013-01-14
  • [Presentation] ON REPEATED LEARNING FOR MATHEMATICAL MODELING IN ENGINEERING2012

    • Author(s)
      Osamu Matsuda
    • Organizer
      2th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      COEX, Seoul, Korea
    • Year and Date
      20120608-15
  • [Presentation] 数学モデリングのための新教材の提案2012

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      高専数学教育シンポジウム-数学的モデリング,物理教育とその周辺-
    • Place of Presentation
      津山工業高等専門学校
    • Year and Date
      2012-11-23
  • [Presentation] 数学モデリングを実践するための教材2012

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      数学教育の会夏の会
    • Place of Presentation
      御茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2012-09-02
  • [Presentation] 数学モデリングの思考パターン研究の提案2012

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      新しい工学数学教育を考える会-数学モデリングとその周辺-
    • Place of Presentation
      津山工業高等専門学校
    • Year and Date
      2012-02-11
  • [Presentation] 幾何学を中心にした線形代数の演習型授業の紹介-Maximaと十進BASICを使う-2011

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      第12回グラフ電卓研究会
    • Place of Presentation
      福井工業高等専門学校
    • Year and Date
      2011-07-02
  • [Remarks] 工学数学教育プロジェクト~数学的モデリングの基礎を授業で実践するための教材~

    • URL

      http://www.tsuyama-ct.ac.jp/matsuda/mathED/Math_modeling/modeling_index.html

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi