• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A study of PB strategies incorporating TBL

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23593157
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionSaitama Prefectural University

Principal Investigator

SUZUKI REIKO  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (20281561)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TOKIWA Fumie  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (00291740)
YAMAGUCHI Nobuko  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 講師 (70381431)
OHBA Ryoko  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 講師 (80381432)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YAMASHITA Mineko  人間総合科学大学, 保健医療学部, 教授 (60301850)
Project Period (FY) 2011 – 2013
KeywordsTBL / 看護教育 / 教育プログラム
Research Abstract

The purpose of this study was to develop and test educational programs to teach nursing. Adult nursing was taught using TBL that incorporated problem-solving techniques. A TBL educational program was developed to teach adult nursing using a clicker. Nursing students were surveyed by questionnaire regarding their fundamental competencies before and after mixed education combining PBL and TBL, and their responses were compared. The questionnaire indicated that assessed scores regarding the two subscales of actions and teamwork increased. Findings demonstrated that instruction is effective to an extent.

  • Research Products

    (10 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 埼玉県立大学における社会人基礎力の育成の取り組み2013

    • Author(s)
      鈴木玲子・常盤文枝
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 38 Pages: 28-33

  • [Journal Article] チーム基盤型学習(Team Based Learning-TBL方式授業)について2012

    • Author(s)
      山下美根子・常盤文枝・鈴木玲子
    • Journal Title

      埼玉県立大学紀要

      Volume: 13 Pages: 85-93

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護学教育におけるチーム基盤型学習法(TBL)導入の試み

    • Author(s)
      常盤文枝・鈴木玲子
    • Journal Title

      埼玉県立大学紀要

      Volume: 12 Pages: 137-42

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] PBL・TBLを活用した混合型教育プログラムの評価-批判的思考態度と社会人基礎力の視点から-2014

    • Author(s)
      常盤文枝・鈴木玲子・大場良子・山口乃生子
    • Organizer
      第24回日本看護教育学学会学術集会
    • Place of Presentation
      千葉市
    • Year and Date
      20140800(発表予定)
  • [Presentation] PBL・TBLを活用した看護教育方法の効果(第2報)-学習者としての成長と学び-2013

    • Author(s)
      山口乃生子・鈴木玲子・常盤文枝・大場良子
    • Organizer
      第23回日本看護教育学学会学術集会
    • Place of Presentation
      仙台市
    • Year and Date
      2013-08-07
  • [Presentation] PBL・TBLを活用した看護教育方法の効果(第1報)-混合型教育プログラムの評価-2013

    • Author(s)
      常盤文枝・鈴木玲子・大場良子・山口乃生子
    • Organizer
      第23回日本看護教育学学会学術集会
    • Place of Presentation
      仙台市
    • Year and Date
      2013-08-07
  • [Presentation] 看護専門科目におけるチーム基盤型学習(TBL;Team Based Learning)の実践と評価2012

    • Author(s)
      常盤文枝・鈴木玲子・山口乃生子・大場良子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第22回学術集会
    • Place of Presentation
      熊本市
    • Year and Date
      2012-08-04
  • [Presentation] 看護教育におけるチーム基盤型学習法(TBL)の実践と応用2012

    • Author(s)
      常盤文枝・鈴木玲子・大場良子・山口乃生子・白嶋章
    • Organizer
      第6回医療系e-ラーニング全国交流会
    • Place of Presentation
      岐阜市
    • Year and Date
      2012-01-28
  • [Presentation] 新しいPBL教育TBL(Team Based Learning)(ワークショップ)2011

    • Author(s)
      常盤文枝・鈴木玲子・山口乃生子・大場良子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第21回学術集会
    • Place of Presentation
      さいたま市
    • Year and Date
      2011-08-30
  • [Book] 看護教育に役立つPBL問題解決力を育む授業展開と工夫2014

    • Author(s)
      鈴木玲子監修
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      メヂカルフレンド社

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi