• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Programs based educational practices in international education cooperation -Case study of Plurinational State of Bolivia-

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23653314
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

ANDO Takao  筑波大学, 人間系, 教授 (20251861)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KAWAUCHI Kiyohiko  筑波大学, 人間系, 教授 (50251004)
NAGASAKI Tsutomu  筑波大学, 人間系, 教授 (80172518)
FUJIWARA Yoshihiro  筑波大学, 人間系, 教授 (10173501)
SATO Atsuko  筑波大学, 人間系, 助教 (90503699)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KAWAMA Kennosuke  筑波大学, 人間系, 教授 (20195142)
SAWADA Susumu  筑波大学, 人間系, 教授 (30626627)
SHISHIDO Kazushige  筑波大学, 人間系, 教授 (40332168)
MIYAMOTO Shinya  筑波大学, 人間系, 教授 (60251005)
Research Collaborator SATO Koji  筑波大学, 附属桐が丘特別支援学校, 教諭
NUMAZAWA Toshiko  筑波大学, 附属久里浜特別支援学校, 教諭
NOMURA Katsuhiko  筑波大学, 附属久里浜特別支援学校, 教諭
HIDAKA Takeyuki  筑波大学, 附属久里浜特別支援学校, 教諭
MAMADA Kazuhiko  筑波大学, 附属久里浜特別支援学校, 教諭
KAMIJYO Takako  国際協力機構, 現地企画調査員
MURATA Toshio  国際協力機構, 国際協力専門員(教育)
Project Period (FY) 2011 – 2012
Keywords障害者教育 / 国際教育貢献
Research Abstract

A case with the training type of educational practiced style for trainees sent from the Plurinational State of Bolivia is reported in this study. The researchers conducted this training program in cooperation with five special support education schools, the University of Tsukuba, and the Japan International Cooperation Agency (JICA). This program makes use of the performance of the International Cooperation Initiative between April 2011- March 2013, which is a project that the Special Needs Education Research Center at the University of Tsukuba has conducted to support programs for in-service teachers and teachers who are Japan Overseas Cooperation Volunteers for JICA. This study details how the training researchers have examined and discussed the future direction for training of international cooperation in education by referring to the evaluations of trainees and coordinators. The result of our research clearly shows that we need to teach before and after training and construct a support system for improving the quality of training.

  • Research Products

    (4 results)

All 2013 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 国際教育協力事業における教育実践を基盤とした研修プログラムの構築-ボリビア多民族国研修生を対象とした事例を通して2013

    • Author(s)
      左藤敦子、池田彩乃、安藤隆男、四日市章、藤原義博、長崎勤、間々田和彦、日高雄之、吉沢祥子、佐藤孝二、野村勝彦、沼澤聡子
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 37 Pages: 65-76

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ボリビア国研修生に対する実践型研修の試み-附属大塚特別支援学校における模擬授業を例として2013

    • Author(s)
      野村勝彦、安藤隆男、四日市章、藤原義博、長崎勤、左藤敦子、間々田和彦、日高雄之、吉沢祥子、沼澤聡子
    • Journal Title

      筑波大学特別支援教育研究

      Volume: 7(印刷中)

  • [Presentation] 南米における特別支援教育に関する研究 その2:南米ボリビア国の知的障害児への教育について2012

    • Author(s)
      野村勝彦、間々田和彦、左藤敦子、四日市章、安藤隆男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくばカピオアリーナ
    • Year and Date
      2012-09-30
  • [Presentation] 南米における特別支援教育に関する研究 その3 南米ボリビア国の視覚障害児への教育について2012

    • Author(s)
      間々田和彦、野村勝彦、左藤敦子、四日市章、安藤隆男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくばカピオアリーナ
    • Year and Date
      2012-09-28

URL: 

Published: 2014-09-25   Modified: 2014-09-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi