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2013 Fiscal Year Final Research Report

Development of Perceived Interactivity scale for evaluation of interactive communication

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730414
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

MATSUMOTO DAIGO  千葉商科大学, サービス創造学部, 講師 (60434271)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords商学 / マーケティング / 広告 / インターネット / interactivity / 相互作用性 / マーケティング・コミュニケーション / Eコマース
Research Abstract

As the internet and mobile computing devices improve, the importance of interactive communication between a company and a consumer increases. The purpose of this study is to develop a Perceived Interactivity scale for understanding the "interaction" which is the essence of interactive communication. The concept of Perceived Interactivity is studied in advertising research and marketing communications research. This is defined as "the level of a consumer's perception with their interaction with a company in a specific time frame."
This study conducted internet research and used structural equation modeling to test the hypothesized model. The result suggested that the Perceived Interactivity scale consisted of seven dimensions: usability, response time, the richness of communication cues, relevance of messages, message sendability for a consumer, information disclosure by a company, and consumer's perception of listening.

  • Research Products

    (6 results)

All 2014 2013

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] マーケティング・コミュニケーションにおける知覚相互作用性とは何か―その定義、次元と構造―2013

    • Author(s)
      松本大吾
    • Journal Title

      千葉商大論叢 (千葉商科大学国府台学会)

      Volume: 第51巻第1号 Pages: 141-158

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110009623982

  • [Presentation] ウェディング・プランナーの自己開示が顧客とのインタラクションに与える影響2014

    • Author(s)
      石井裕明、松本大吾、今井重男
    • Organizer
      商品開発・管理学会第22回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学 (発表確定)
    • Year and Date
      2014-06-21
  • [Presentation] スマートフォン向けサイトへの評価が購買意図に与える影響2014

    • Author(s)
      松本大吾
    • Organizer
      日本ダイレクトマーケティング学会第13回全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2014-05-17
  • [Presentation] ブランドサイト評価のための知覚相互作用性尺度の開発2013

    • Author(s)
      松本大吾
    • Organizer
      日本広告学会第44回全国大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2013-11-17
  • [Presentation] 統一論題報告 : 広告メディア研究と消費者行動研究の接点2013

    • Author(s)
      松本大吾
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第47回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-10-27
  • [Presentation] 企業ウェブサイトが消費者の情報提供意図に与える影響―『自己開示』と『返報性』への注目―2013

    • Author(s)
      松本大吾
    • Organizer
      日本広報学会第19回研究発表大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2013-10-06

URL: 

Published: 2015-06-25  

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