• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A Study on Diversification of Education and its Consolidation in Taiwan: A Critical Reflection of Ongoing Education Reform

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730802
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionAkita International University

Principal Investigator

YAMAZAKI NAOYA  国際教養大学, 国際教養学部, 准教授 (10404857)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords台湾 / 多様化 / カリキュラム / 教科書 / 教育改革 / 高等教育 / 教養教育 / ナショナル・アイデンティティ
Research Abstract

This research aimed to conduct a critical analysis on education reform in democratized Taiwan, paying special attention to diversification of education. The issues discussed here were (1)the never-ending dispute over national curriculum guidelines and school textbooks, rivalry between 'uniformity' of Chinese national identity and 'diversity' of Taiwanese national identity; (2) possibilities and limitations of education of ethnic minorities (the indigenous peoples); (3) differentiation among universities and colleges competing with each other for decreasing students. Generally, transition from uniformity to diversity is undoubtedly a trend of Taiwan's education reform since the 1990s. However, detailed observation tells us that the multidimensional phenomenon of diversification of education faces difficulty of consolidation in some cases.

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 2008年政権交代後の台湾における教育とナショナル・アイデンティティ2013

    • Author(s)
      山崎 直也
    • Journal Title

      アジア教育

      Volume: 7巻 Pages: 5-17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日台高等教育における国際教養教育とグローバル・スタディズ教育の展開2013

    • Author(s)
      山崎 直也
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 19号 Pages: 154-157

  • [Journal Article] 台湾、諸外国における教育課程の基準―近年の動向を踏まえて―2012

    • Author(s)
      山崎 直也
    • Journal Title

      教育課程の編成に関する基礎的研究報告書(国立教育政策研究所)

      Volume: 4 Pages: 159-167

  • [Journal Article] 臺日高等教育国際化之浅見2012

    • Author(s)
      山崎 直也
    • Journal Title

      臺湾教育史研究会通訊

      Volume: 75期 Pages: 4-6

  • [Presentation] 2008年政権交代後の歴史教科書と原住民族2013

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      教科書研究会
    • Place of Presentation
      北海道大学アイヌ・先住民研究センター
    • Year and Date
      2013-08-24
    • Invited
  • [Presentation] 2008年政権交代後の台湾における教育とナショナル・アイデンティティ2013

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      アジア教育学会第14回研究例会
    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所
    • Year and Date
      2013-02-09
  • [Presentation] 日台高等教育における国際教養教育とグローバル・スタディズ教育の展開2012

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      日本国際教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      カレッジプラザ
    • Year and Date
      2012-09-30
  • [Presentation] 台湾の大学における教養教育の再編2012

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      日本比較教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2012-07-17
  • [Presentation] 臺日高等教育英語化之異同 : 科系設置及課程設計的比較分析2012

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      「教育国際化之反思」国際学術検討会
    • Place of Presentation
      台湾・国立曁南国際大学
    • Year and Date
      2012-04-28
    • Invited
  • [Presentation] 臺日高等教育国際化之浅見2012

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      臺湾教育史研究会第73次例会
    • Place of Presentation
      国立台湾師範大学
    • Year and Date
      2012-01-07
  • [Presentation] 2000年代国民中学『社会』教科書の分析―『認識台湾』後10年の変遷―2011

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      日本台湾学会第59回台北定例研究会
    • Place of Presentation
      台湾・国立台北教育大学
    • Year and Date
      2011-12-17
  • [Presentation] 台湾の学校教科書と「原住民(族)」―中学校の「社会科」教育を中心に―2011

    • Author(s)
      山崎直也
    • Organizer
      教科書研究会
    • Place of Presentation
      北海道大学アイヌ・先住民研究センター
    • Year and Date
      2011-11-13
    • Invited

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi