2014 Fiscal Year Final Research Report
Comprehensive Study on the Great East Japan Earthquake and Education
Project/Area Number |
24243073
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | Kyoei University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MIYAKOSHI Eiichi 東北大学, 教育学研究科, 教授 (50166138)
KODAMA Ryoko お茶の水女子大学, 人間文化創成科学研究科, 教授 (50221958)
TANAKA Takahiko 武庫川女子大学, 教育研究所, 教授 (80092261)
KAZUMI Takao 東北福祉大学, 総合福祉学部, 教授 (30006465)
OOMOMO Toshiyuki 東京大学, 教育学研究科, 教授 (10201386)
SATO Shujui 秋田大学, 教育文化学部, 教授 (70225944)
KATAOKA Youko 千葉大学, 教育学部, 教授 (80226018)
SHIMIZU Mutsumi 東京理科大学, 理工学部, 教授 (70349827)
SAKAINO Kenji 福島大学, 行政政策学類, 特認教授 (50215604)
MITSUISHI Hatsuo 東京学芸大学, 教員養成カリキュラム開発研究センター, 教授 (10157547)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
KUDOMI Yoshiyuki 一橋大学, 社会(科)学研究科, 名誉教授 (40078952)
SHIOMI Toshiyuki 白梅学園大学, 子ども学部, 教授 (70146752)
KIKUCHI Tomoko お茶の水女子大学, 人間発達教育研究センター, 講師 (30436729)
TAKADA Fumiko 白梅学園大学, 子ども学部, 准教授 (80383404)
FUJITA Kazuya 國學院大學, 人間開発学部, 教授 (80017673)
SANUKI Hiroshi 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (60162517)
FUKUSHIMA Hirotoshi 弘前大学, 教育学部, 准教授 (40400121)
HONDA Yoshikatsu 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (50610565)
CHIBA Yasuo 宮城教育大学, 教育学部, 非常勤講師 (90625865)
DOI Yutaka 東北生活文化大学, 家政学部, 教授 (80197996)
ITO Tsuneharu 東北生活文化大学, 短期大学部福祉学部, 講師 (10289738)
TANI Masayasu 福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (80261717)
ISHIIYAMA Ryuuhei 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (30304702)
WAIDA Setsuko 共栄大学, 教育学部, 教授 (30510804)
MATSUDA Yousuke 金沢大学, 学校教育系, 准教授 (80433233)
HORI Takeshi 上越教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (10361601)
HOSOGANE Tsuneo 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (20173601)
KOYASU Jun 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90158907)
KODAMA Shigeo 東京大学, 教育学研究科, 教授 (40296760)
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Project Period (FY) |
2012-04-01 – 2015-03-31
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Keywords | 東日本大震災 / 福島原発事故 / 学校・園 / 子ども・教職員 / 支援・ケア・癒し / 復興・地域再生 / 防災教育 / 故郷・絆・コミュニティ |
Outline of Final Research Achievements |
Research findings of this study project are highly diversified, and accordingly only one aspect is outlined here. Major lessons from the Great East Japan Earthquake and huge tsunami are as follows. Its disaster-prevention measures for schools can be classified into the hard(tangible) and the soft(intangible) aspects. As for the hard, three conditions are critical:(1)location, (2)building construction(at least 3 stories high with the usable rooftop), and (3)evacuation route. As for the soft, whether the following are appropriate or not is important:(1)hazard map,(2)disaster-prevention manual, (3)designated refuge place, (4)cooperation among school staffs and between school and local board of education, (5)the way of turning over children to their parents are important. Successful evacuation was influenced by the above factors there.
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Free Research Field |
教育社会学
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