2015 Fiscal Year Final Research Report
Development of the handbook on the theories and practices of the teacher education based on the educational technology approach
Project/Area Number |
24300284
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
YOSHIZAKI Shizuo 日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (20116130)
HORITA Tatsuya 東北大学, 大学院情報科学研究科, 教授 (50247508)
NONAKA Yoichi 横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授 (10243362)
IKUTA Takashi 岐阜女子大学, 大学院文化創造学研究科, 教授 (20018823)
NAKAYAMA Minoru 東京工業大学, 大学院社会理工学研究科, 教授 (40221460)
HIGASHIBARA Yoshikuni 信州大学, 教育学部, 教授 (90143172)
MURAKAWA Masahiro 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50167681)
SAWAMOTO Kazuko 日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (50226081)
KAGE Masaharu 慶應義塾大学, 教職課程センター, 教授 (80245620)
SHIMADA Nozomi 高知大学, 教育研究部人文社会科学系, 講師 (40506713)
SUZUKI Mariko 滋賀大学, 教育学部, 教授 (40273388)
TOYODA Michitaka 和歌山大学, 教育学部, 教授 (60346327)
TAKAHASHI Jun 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10310757)
FUKAMI Toshitaka 島根大学, 教育学部, 准教授 (80510502)
NONAKA Yoichi 横浜国立大学, 教育人間学部, 教授 (10243362)
TANAKA Hiroyuki 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (20207137)
OYANAGI Wakio 奈良教育大学, 大学院教育学研究科(研究院), 教授 (00225591)
AKAHORI Kanji 白鴎大学, 教育人間学部, 教授 (80143626)
NAGANO Kazuo 聖心女子大学, 文学部, 教授 (60107224)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
SHIMIZU Yasutaka 東京工業大学, 本部事務局, 監事 (10016561)
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Project Period (FY) |
2012-04-01 – 2016-03-31
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Keywords | 教育工学 / 教師教育 / ハンドブック / 授業研究 / 専門的な学習共同体 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to reconstruct the theories of and collect good practices for the teacher education based on the educational technology approach. To pursue the purpose, the authors have developed the handbook named “The handbook of the teacher education based on the educational technology approach”. It has 247 pages and consists of the 5 parts. They are outline, good cases, exercise, theories, and lists of key words and resources. The authors asked the researchers and the practitioners to assess the handbook from some viewpoints. Data indicated that the validity and the practical effectiveness of the handbook were confirmed to a certain degree.
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Free Research Field |
教育工学(授業研究と教師の成長)
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