• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

教育経済学における実験的手法の適用に関する研究

Research Project

Project/Area Number 24330090
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

赤林 英夫  慶應義塾大学, 経済学部, 教授 (90296731)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords教育経済学 / 政策評価 / 社会実験 / 自然実験 / 経済政策
Outline of Annual Research Achievements

我が国の教育政策現場において、政策の経済学的評価に対する理解は進んだが、政策と成果の間の因果関係をバイアスなく推計するための制度設計に関する理解は十分とは言えない。本課題では、諸外国の教育政策評価で広範に利用されている実験的手法(自然実験、社会実験)を用いた研究を推進した。
社会実験として、東日本大震災で被災した子どもに対し学校外教育で利用可能なバウチャーの配布を行うNPOと連携し、バウチャーを得た子どもと得なかった子どもの双方を追跡調査し(共同研究者は荒木宏子、中室牧子、田中隆一)、得られたデータの分析を行った。結果、単純な推計では、バウチャーの受給者が非受給者に比べて、学力や非認知能力の伸びにおいて有意に異なるという結果を見いだすことはできなかった。分析結果、平成26年度の日本経済学会春季大会(6月)、および一橋大学(7月)で発表した。今後、慶應義塾大学内でも発表予定である。
自然実験アプローチについては、少人数学級が学校間格差へあたえる影響の考察を加えたAkabayashi and Nakamura (2012)がJapanese Economic Review誌に出版された。また、4年前より取り組んできた幼児教育の長期効果の論文(Akabayashi and Tanaka 2013)を大幅に改訂し、英文専門誌に再投稿の準備を行っている。静岡県のデータに基づく論文も進展を見せた。また本年新たに、子どもが利用した就学前教育施設のタイプ(幼稚園か保育園かなど)が学力や非認知能力に与える影響を推計した論文(共同研究者は敷島千鶴、山下絢)を執筆している。
さらに12月に教育経済・教育政策コンフェレンスを慶應義塾大学で実施した。特に、実験的手法による教育政策分析の発表が多く集まり活発な議論が行われた。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (5 results)

All 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Worldviews and Altruistic Behavior: A Progress Report on Experimental Study2015

    • Author(s)
      SunYoun Lee, Hideo Akabayashi,Akiko Kamesaka,.Byung-Yeon Kim, Hyeog Ug Kwon, Hyoung-Seok Lim, Masao Ogaki,.Fumio Ohtake, and Xiangyu Qu
    • Journal Title

      Journal of Behavioral Economics and Finance

      Volume: 未定 Pages: 未定

  • [Journal Article] Can Small Class Policy Close the Gap? An Empirical Analysis of Class Size Effects in Japan.2014

    • Author(s)
      Akabayashi, H., and R. Nakamura
    • Journal Title

      Japanese Economic Review

      Volume: 65(3) Pages: 253-281

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Dynamics of Educational Inequality among Children in Japan: Findings from the First Four Years of the Japan Child Panel Survey.2014

    • Author(s)
      Akabayashi, H., R. Nakamura, M. Naoi, K. Nozaki, S. Sano, W. Senoh, ,C. Shikishima, and J. Yamashita
    • Organizer
      20th International Panel Data Conference
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京)
    • Year and Date
      2014-07-10
    • Invited
  • [Presentation] Early Childhood Education and Care and Cognitive and Non-cognitive Ability in Japan: Evidence from the Japan Child Panel Survey 2010-20122014

    • Author(s)
      Hideo Akabayashi
    • Organizer
      China Meeting of Econometric Society
    • Place of Presentation
      Xiamen, China
    • Year and Date
      2014-06-26
  • [Presentation] The Causal Effect of Shadow Education: An Empirical Evaluation of The Chance for Children Education Voucher After the Great East Japan Earthquake2014

    • Author(s)
      Hideo Akabayashi, Hiroko Araki, Makiko Nakamuro, Ryuichi Tanaka
    • Organizer
      日本経済学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府)
    • Year and Date
      2014-06-15

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi