• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

理数科教育における教師の実践共同体とアイデンティティ形成に関する国際調査

Research Project

Project/Area Number 24402048
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

馬場 卓也  広島大学, 国際協力研究科, 教授 (00335720)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内田 豊海  鹿児島女子短期大学, 児童教育学科, 講師 (00585846)
木根 主税  宮崎大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (20557293)
二宮 裕之  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
池田 秀雄  広島大学, 国際協力研究科, 教授 (50112165)
小塚 英治  広島大学, 国際協力研究科, 特任准教授 (50711496)
清水 欽也  広島大学, 国際協力研究科, 教授 (70325132)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords理数科教育 / 専門家集団 / アイデンティティ / 授業研究 / 内発的発展 / 教員教育制度
Outline of Annual Research Achievements

開発途上国の理数科教育開発において、カリキュラムや教員研修の外部性が、当該国での教育改善に必要な専門的知識の蓄積や専門家集団の形成にとって阻害要因となっていた。そこで本研究では、教員教育としての授業研究とそこで形成・共有される専門的知識に注目して、専門家集団(実践共同体)形成の初期的段階を記述する方法について考察した。
ザンビアでは、国際教育協力プロジェクトがあり、共同しながら研究を進めた。教材研究に基づく専門家集団が形成されている。彼らが実施した授業研究などの資料により、専門的知識(例:鍵質問)などが共有されているものの、それらの深化・展開には、まだ十分でないことが分かった。現在共同研究を継続している。
バングラデシュでは、国際協力プロジェクトがあり、共同しながら研究を進めた。教師ネットワーク(TSN)を政策として打ち立てたものの、その実質化に課題を感じた政府は、授業研究を取り入れた。協力隊員が派遣されていた初等教員養成校の二事例を調査したところ、専門家集団のバングラデシュ教員が抱える基礎知識の低さと、教員指導者の一方向的な姿勢に課題があることが分かった。
カンボジア、ケニアでも、国際協力プロジェクトの協力を得て、現地調査を行った。現在、調査データをまとめている最中である。
(1)各国で養成教育のみならず、現職教育、特に授業研究が取り組まれていること分かった、(2)(1)を踏まえて、フィールド調査を通して、授業研究が行われている実態は明らかになったが一番組織的に行っているザンビアで、国レベルでの専門家集団が形成されて、自立的に動いていた、(3)しかしかれらの専門的知識については、形成途上であり、脆弱性を抱えている。しかし内発的視点からは、このような内生的な課題意識を以下に育てていくかが、重要であることがわかった。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 数学教育の内発的発展に向けたプロセス重視の国際協力アプローチ2014

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Journal Title

      『日本数学教育学会誌』

      Volume: 96(7) Pages: .20-23

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Values in Japanese Mathematics Education from the perspective of Open-Ended Approach2014

    • Author(s)
      Atsumi Ueda, Takuya Baba, Taketo Matsuura
    • Journal Title

      Teaching Innovations

      Volume: 27(3) Pages: 69-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring the Use of Local Languages on the Non-Technical Words in Science Education in the Bicol Region, Philippines2014

    • Author(s)
      Juliam Vela, Hideo Ikeda
    • Journal Title

      International J. of Physical and Social Sciences

      Volume: 4(12) Pages: 247-271

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Science Talk in the Secondary Classrooms of Bangladesh: Analysis of Teacher's Questions in Various Lesson Discussions2014

    • Author(s)
      M.N. Sidduquee and Hideo Ikeda
    • Journal Title

      International J. of Physical and Social Sciences

      Volume: 4(4) Pages: 649-662

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The influence of social and organizational support on transfer of training: evidence from Thailand2014

    • Author(s)
      Tassanee Homklin, Yoshi Takahashi and Kriengkrai Techakanont
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: 18(2) Pages: 116-131

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Professional competence and professional community in mathematics education:Does competence belong to an individual or a community?2015

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Organizer
      SEAMEO-RECSAM、University of Tsukuba共催
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2015-02-16
  • [Presentation] 「Endogenous Development of Professional Group through Lesson Study: Experience in Zambia on the Formation of Kyozai-Kenkyu Team」2014

    • Author(s)
      Takuya Baba、Kazuyoshi Nakai
    • Organizer
      WALS Conference
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学(インドネシア)
    • Year and Date
      2014-11-26
  • [Presentation] Effectiveness of lesson study to improve the quality of teaching in Bangladesh The analysis focuses on changes of the lesson2014

    • Author(s)
      Daiki Ujishi, Ferdous Ara Pervin, Takuya Baba
    • Organizer
      WALS Conference
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学(インドネシア)
    • Year and Date
      2014-11-26
  • [Presentation] Endogenous Development of Mathematics Education through a Lesson Study Project in Zambia2014

    • Author(s)
      Takuya Baba
    • Organizer
      WALS Expert Meeting「Lesson Study around the Globe: The Role of International Organizations」
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学(インドネシア)
    • Year and Date
      2014-11-25
    • Invited
  • [Presentation] A new dimension of problem solving in mathematics: combination of values and mathematical models2014

    • Author(s)
      Takuya Baba
    • Organizer
      ICSME2014
    • Place of Presentation
      フィリピン大学(フィリピン)
    • Year and Date
      2014-10-28 – 2014-10-30
    • Invited
  • [Presentation] The analysis of student teaching in Japanese teacher preparation2014

    • Author(s)
      Hideo Ikeda
    • Organizer
      ICSME2014
    • Place of Presentation
      フィリピン大学(フィリピン)
    • Year and Date
      2014-10-28 – 2014-10-30
    • Invited
  • [Presentation] 数学的問題解決の新しい動向2014

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Organizer
      日中数学教育研究会
    • Place of Presentation
      延辺大学(中国)
    • Year and Date
      2014-09-08
    • Invited
  • [Book] 「中等教育」日本アフリカ学会編『アフリカ学辞典』2014

    • Author(s)
      馬場卓也、木根主税
    • Total Pages
      326-329
    • Publisher
      昭和堂
  • [Book] 「ザンビア共和国における学校と社会の関係性についての考察-試験とコンピテンシーを視点として-」澤村信英『アフリカの生活世界と学校教育』2014

    • Author(s)
      馬場卓也、中和渚
    • Total Pages
      223-244
    • Publisher
      明石書店

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi