• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Final Research Report

Development study of mathematics learning materials that connects the high school and the university based on cultural teleology

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 24501051
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

OHTAKE Hiromi  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (70168970)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOHNO Yoshifumi  高知工科大学, 工学部, 教授 (00441527)
YAMADA Atsushi  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)
HSEGAWA Takayuki  富山高等専門学校, 一般教養科, 教授 (70553197)
HANAKI Ryo  奈良教育大学, 教育学部, 准教授 (70549162)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TANGO Hiroshi  京都教育大学, 名誉教授 (10025471)
SHIGEMATSU Keiichi  奈良教育大学, 名誉教授 (40116281)
Research Collaborator ARAI Tokumitsu  河合文化教育研究所, 研究員
INOUE Yoshifumi  広島県立広島高等学校, 教諭
OTAKE Shinichi  河合文化教育研究所, 研究員
KAWAGICHI Shinji  奈良女子大学附属中等教育学校, 教諭
KIDA Hideaki  広島大学附属中, 高等学校, 教諭
SAKAI Junpei  立命館宇治中学校, 高等学校, 教諭
TANIMOTO Tomihiko  大坂桐蔭高校, 客員講師
TSUJI Mikio  京都産業大学, 名誉教授
TSUCHIDA Naoshi  福知山成美高等学校, 教諭
TOMITA Keiko  京都教育大学附属高等学校, 元非常勤講師
NAKAI Yasuyuki  京都府立嵯峨野高等学校, 教諭
NANGO Tsuyoshi  弓削商船高等専門学校, 総合教育科, 講師
HONJO Takashi  大坂桐蔭高校, 客員講師
KAWAGISHI Yoshikazu  龍谷大学, 理工学部, 講師
YOKO Yasuhiro  奈良女子大学附属中等教育学校, 教諭
YOSHIOKA Atsushi  奈良県立奈良北高等学校, 教諭
YOSHIDA Akeshi  奈良学園大学, 奈良文化女子短期大学部, 学長
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords科学教育 / 高大接続教育 / 高大連携教育 / 数学教材開発 / 数学教育
Outline of Final Research Achievements

The value of mathematics education is discussed from four perspectives: social teleology, practical teleology, cultivating teleology and cultural teleology. Regarded mathematics as one of the cultural heritage of the human beings, it is cultural teleology to emphasize their inheritance and development through education. In our research, in order to increase the motivation for mathematics learning in high school, we developed mathematical learning materials which can be recognized the cultural value of mathematics and mathematical learning, and estimated through class practice and improved.

Free Research Field

複素解析学、数学教育

URL: 

Published: 2016-06-03  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi