• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Educational contents development about the home economics environmental education which made ESD by analysis of the U.S. standards the viewpoint

Research Project

Project/Area Number 24531132
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

佐藤 園  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (80154061)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 篠原 陽子  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50335832)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Keywords環境教育 / 家庭科 / 米国 / National Standards / Curriculum Standards / 教育内容開発研究 / 授業実践研究 / ESD
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、環境先進国と言われる米国で、1980年以降、若者の学力低下を克服するために行われた教育改革の中で開発された環境教育と家庭科のNational Standardsと、それに基づき作成された各州の多様なCurriculum Standardsの収集・分析を通して、環境教育に一貫した体系性を与え、その中での家庭科の環境教育の内容・実践の位置づけを構築するための理論の探求とそれを具現化するESDを視点とする家庭科の教育内容・授業開発にある。
研究最終年度にあたる本年度は、年度を通じて、これまで行ってきた教育内容・授業開発研究を進めた。また、これまでの研究成果を学会で報告すると共に、来年8月に東京で行われる国際家政学会アジア地区会のポスター発表に2件応募し、審査の後、全ての発表が認められた。さらに、開発した家庭科衣生活学習のカリキュラムと授業及び少子・高齢化に関する家庭科授業を、岡山県の複数の中学校で実践した。それに加えて、平成28年度の大学の全学部を対象とした教養教育科目として、ESDを視点とした「生活と科学」の授業を新設し、アクティブ・ラーニングとして「環境と衣服の着方」「Flour Baby Project]を実践し、その効果を検証した。最後に、5年間の研究を研究成果報告書としてまとめ、作成した。

  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] 布の水移動特性に関する教育内容開発「湿気の通しやすさ」-ESD(持続発展教育)を視点とした家庭科内容開発研究-2016

    • Author(s)
      篠原陽子,渡部友紀子
    • Journal Title

      日本教科教育学会

      Volume: 39 Pages: 37-49

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校技術・家庭科衣生活領域におけるESD授業実践研究-洗濯の学習における持続性概念獲得と中学生の意思決定-2016

    • Author(s)
      篠原陽子
    • Journal Title

      日本教科教育学会

      Volume: 38 Pages: 11-22

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Study of the Development of New Home Economics Classes from the Perspective of ESD Incorporating "Making Toddlers’ Clothes by Stripping Old White Shirts and Reforming them": From Practical Results in Junior High School2017

    • Author(s)
      Sono SATO & Yoko SHINOHARA
    • Organizer
      IFHE Conference 2017
    • Place of Presentation
      Sligo(Ireland)
    • Year and Date
      2017-03-23 – 2017-03-25
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Life Cycle Inventory Analysis for Sustainable Wardrobe Management:Required conditions of Foreground data2017

    • Author(s)
      Yoko Shinohara
    • Organizer
      IFHE Conference 2017
    • Place of Presentation
      Sligo(Ireland)
    • Year and Date
      2017-03-23 – 2017-03-25
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校におけるESDを視点とした衣生活カリキュラムの実践と検討-ESDを視点とした家庭科教育内容開発研究(2)-2016

    • Author(s)
      須山幸洋、小島 恵、篠原陽子、佐藤 園
    • Organizer
      日本教科教育学会第56回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2016-10-22 – 2016-10-23
  • [Presentation] Life Cycle Inventory Analysis for Sustainable Wardrobe Management; Effect and development of a worksheet for foreground data analysis2016

    • Author(s)
      Yoko Shinohara
    • Organizer
      IFHE 2016 World Congress
    • Place of Presentation
      Daejeon(Korea)
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research on Content Development for Environmental Education in Home Economics from the Perspective of ESD through an Analysis of American Guidelines (Pre K-12)2016

    • Author(s)
      Yoko Shinohara & Sono SATO
    • Organizer
      IFHE 2016 World Congress
    • Place of Presentation
      Daejeon(Korea)
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Newly developed Home Economics Course Incorporating an Experiment “Solar Oven” from a Viewpoint of Education for Sustainable Development: Based on the Results from Trials in Junior and Senior High Schools2016

    • Author(s)
      Sono SATO
    • Organizer
      IFHE 2016 World Congress
    • Place of Presentation
      Daejeon(Korea)
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi