2016 Fiscal Year Final Research Report
Japan-Korea Collaborative Research on Gilt Bronze Buddhist Statues in East Asia from 5th through 9th Century
Project/Area Number |
25244006
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fine art history
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
淺湫 毅 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, その他部局等, その他 (10249914)
岩田 茂樹 独立行政法人国立文化財機構奈良国立博物館, その他部局等, その他 (20321622)
浅見 龍介 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, その他部局等, その他 (30270416)
楠井 隆志 福岡県立アジア文化交流センター, その他部局等, その他 (30446885)
稲本 泰生 京都大学, 人文科学研究所, 准教授 (70252509)
加島 勝 大正大学, 文学部, 教授 (80214295)
皿井 舞 独立行政法人国立文化財機構東京文化財研究所, その他部局等, 研究員 (80392546)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
IWAI Tomoji 独立行政法人国立文化財機構奈良国立博物館, 学芸部, 情報サービス室長 (50646213)
YAMAGUCHI Ryusuke 独立行政法人国立文化財機構奈良国立博物館, 学芸部列品室, 主任研究員 (10623556)
KOIZUMI Yoshihide 独立行政法人国立文化財機構九州国立博物館, 学芸部, 部長 (40205315)
TOYAMA Kiyoshi 公益財団法人泉屋博古館, 上席研究員 (30565578)
TORIGOE Toshiyuki 独立行政法人国立文化財機構奈良国立博物館, 学芸部, 保存修理指導室長 (80416560)
HAYAKAWA Yasuhiro 独立行政法人国立文化財機構東京文化財研究所, 保存科学研究センター, 副センター長 (20290869)
KOZUMA Yosei 独立行政法人国立文化財機構奈良文化財研究所, 埋蔵文化財センター, 保存修復科学研究室長 (80234699)
HIROKAWA Mamoru 公益財団法人泉屋博古館, 副館長 (30565586)
UEDA Takahiro 大阪大学, 総合学術博物館, 教授 (70294155)
TAKAHASHI Teruhiko 大阪大学, 文学研究科, 教授 (10249906)
KINOSHITA Wataru 奈良県立橿原考古学研究所, 附属博物館, 副館長 (40250378)
ICHI Hiroki 大阪大学, 文学研究科, 准教授 (00343004)
TANAKA Toshiaki 滋賀県立大学, 人間文化学部, 教授 (50183067)
YAMAUCHI Shinji 神戸女子大学, 文学部, 教授 (20403024)
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Research Collaborator |
OKU Takeo
TERASHIMA Norihito
MITA Kakuyuki
KAGAMIYAMA Satoko
NIMURA Shoko
SON Jieun
LEE Jinyoung
MIN Byoungchan
KWON Kangmi
PARK Haksoo
LEE Yeonghun
KIM Haewon
LEE Byongho
YANG Heejung
HER Hyeonguk
JIN Jounghwan
KWAK Dongseok
YANG Eunkyoung
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2017-03-31
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Keywords | 金銅仏 / 東アジア / 蛍光X線分析(XRF) / X線回折(XRD) / 飛鳥大仏 / 南朝造像 / 半跏思惟像 |
Outline of Final Research Achievements |
For the gilt bronze Buddhist statues in East Asia from the 5th to 9th century, we conducted scientific investigations such as fluorescent X-ray analysis as well as observing styles and techniques, in order to clarify the differences of bronze components by age and region and find out the features of casting technique and engraving technique of them. As a result of investigations of more than 300 statues, it became clear that the composition of bronze in Japan, the Korean Peninsula, and China had a certain tendency. By taking into consideration the characteristics of the style and production technique, we have asked for a considerable amount of correction from the conventional view regarding the production site and the production age, and we were able to obtain new findings on the transmission of Buddhist statues in East Asia.
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Free Research Field |
東洋美術史
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