• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Engineering Ethics Education without Borders: Educating Engineers Who Can Lead the Globalized World

Research Project

Project/Area Number 25282046
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

札野 順  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (90229089)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords技術者倫理 / 学習・教育目標 / モジュール型モデル・シラバス / 価値・態度
Outline of Annual Research Achievements

本研究チームでは、平成25年に技術者倫理教育における学習・教育目標(以下,「学習・教育目標」)を確定した.その後,軽微な修正を経て,平成26年に「学習・教育目標」の解説を公表した。公表した「学習・教育目標」は,国内外の研究者と議論をおこない,その内容について検討を重ね、議論参加者から指摘された問題点や改善点を踏まえ,技術者倫理教育における学習・教育目標の改訂版(以下,「学習・教育目標2016」)を、平成28年度に定めた.また,「学習・教育目標2016」を達成するための具体的な学習内容,教育手法,評価方法,教材などをパッケージとしたモジュール型モデル・シラバス(以下,「モジュール」)の開発をおこなった.

改訂は、(1)類似項目,不要項目の整理、(2)学習・教育内容(学習活動指標)のレベル設定、(3)表現の簡明化、の3点を基本方針として実施した。その結果、これまでの「学習・教育目標」では22項目だったが,「学習・教育目標2016」では21項目となった.さらに、この21項目について、学習・教育内容のレベルを設定した.Coreは,機関やカリキュラムの別に関わらず,必要最小限の内容として設定している.Basicは,Coreの内容に加え,取り扱うことが望ましい内容として設定している.Advancedは,各機関やカリキュラムの特徴に応じて取り扱うことを検討する発展的な内容として設定している.これら3つのレベルは,カテゴリによって設定の観点が異なる.カテゴリ1,2は,知識・理解の対象範囲,深さによって区分される.カテゴリ3は,スキル・能力の理解,応用,分析・評価と区分されている.カテゴリ4は,価値・態度について,理解から,反省的考察,自己形成というレベルで設定されている.

この改訂により,研究の目的であった国際的に通用する技術者倫理教育の学習・教育目標の明確化をほぼ達成した。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (5 results)

All 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 「技術者倫理教育における学習・教育目標2016」および「モジュール型モデル・シラバス」解説2016

    • Author(s)
      小林幸人・札野順
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 64 Pages: 141-159

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ワークショップ「技術者倫理」(2011-2015)2016

    • Author(s)
      小林幸人・札野順
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 64 Pages: 160-164

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「国境なき技術者倫理教育の構築」国際ワークショップ 2013-20162016

    • Author(s)
      丸山あや子・札野順
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 64 Pages: 165-169

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The Learning and Educational Objectives of Engineering Ethics Education 2016 Version2017

    • Author(s)
      Jun Fudano
    • Organizer
      The Twenty-sixth Annual International Conference Association for Practical and Professional Ethics
    • Place of Presentation
      Dallas, Texas, USA
    • Year and Date
      2017-02-25 – 2017-02-25
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Learning and Educational Objectives of Engineering Ethics Education, Version 20162016

    • Author(s)
      Yukito Kobayashi
    • Organizer
      WEEF & GEDC 2016
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Year and Date
      2016-11-06 – 2016-11-06
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi