• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

算数・数学科における授業研究を評価する枠組みの構築とその国際的活用

Research Project

Project/Area Number 25285243
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

藤井 斉亮  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60199289)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords授業研究 / 授業 / 比較文化的研究 / 教師教育 / 授業観 / 数学観 / 教育学的価値 / 教師の信念
Outline of Annual Research Achievements

1)授業研究を評価する枠組みを理論的に構築していくために、先行研究の整理と分析を行い、海外の研究協力者と研究協議を重ね、わが国の授業研究の根底にある概念を顕在化させることを試みた。また、海外で実践されている授業研究について、そこでの典型的な誤解を特定し、整理した。
2)授業研究による教師の変容をとらえる枠組みを引き続き構築し、精緻化を行った。特に、教師の信念に関する質問紙調査を実施し、その分析方法に関して研究協議会を4回実施し、また、成果の一部を学会において発表した。
3)授業研究の質の評価を試行し、特に研究授業の評価と研究協議会との関連を考察することを検討した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

授業研究を評価する枠組みを理論的に構築していくために、先行研究の整理と分析を行い、海外の研究協力者と研究協議を重ね、一定の成果を得ている。特に、海外で実践されている授業研究について、そこでの典型的な誤解を特定して整理し、国際学会誌に投稿し受理され掲載された。

Strategy for Future Research Activity

引き続き授業研究の評価、とくに授業研究による教師の変容をとらえる枠組みを構築し、精緻化を行う。
授業研究の質の評価を試行し、特に研究授業の評価と研究協議会との関連を考察することを引き続き検討する。

Causes of Carryover

資料整理謝金が夏期の学会発表等の多忙期に実行できず、その結果688,541円が次年度に繰り越すことになった。

Expenditure Plan for Carryover Budget

夏期の学会発表等の多忙期に資料整理謝金を計画しないようにして、残額を0にする計画である。

  • Research Products

    (5 results)

All 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 理論構築の萌芽領域としての算数・数学科における授業研究(2):授業研究の構成要素と構造の特定2014

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Journal Title

      日本数学教育学会第2 回春期研究大会論文集

      Volume: 2 Pages: 111-118

  • [Journal Article] 授業研究における学習指導案の検討過程に関する一考察2014

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第96巻10号 Pages: 2-13

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Implementing Japanese Lesson Study in Foreign Countries: Misconceptions Revealed2014

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Journal Title

      Mathematics Teacher Education and Development

      Volume: 16 Pages: 65-83

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Kyozai Kenkyu: A critical step for designing a Quality Lesson Study2014

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) 10th Annual International Conference
    • Place of Presentation
      Indonesia University of Education in Bandung, Indonesia
    • Year and Date
      2014-11-25 – 2014-11-28
    • Invited
  • [Presentation] 理論構築の萌芽領域としての算数・数学科における授業研究(2):授業研究の構成要素と構造の特定2014

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Organizer
      日本数学教育学会 第2回春季研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-30 – 2014-06-30

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi