• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

算数・数学科における授業研究を評価する枠組みの構築とその国際的活用

Research Project

Project/Area Number 25285243
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

藤井 斉亮  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60199289)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords授業研究 / 授業 / 比較文化的研究 / 教師教育 / 授業観 / 数学観 / 教育学的価値 / 教師の信念
Outline of Annual Research Achievements

1)授業研究を評価する枠組みを理論的に構築していくために、先行研究の整理と分析を引き続き行い、国外研究協力者と研究討議を重ね、わが国の授業研究の根底にある要素とその構造を顕在化させ、学術雑誌に投稿した。
2)授業研究による教師の変容をとらえる枠組みを精緻化し、教師の信念に関する質問紙調査を実施して分析し、研究成果を学会誌に投稿する目処がついた。
3)授業研究の質の評価を引き続き検討し、学習指導案の作成過程の実際とその特徴付けに関して、国際学術雑誌に投稿し、受理され、掲載された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

授業研究を評価する枠組みを理論的に構築し、国内外の研究者と研究討議会を重ね、一定の成果を得ている。特に、学習指導案の検討過程の実際と特徴に関して、国際学術誌に投稿し、受理され、掲載された。

Strategy for Future Research Activity

引き続き、これまでの研究成果を国内外の学術雑誌に投稿していく。また、授業研究による教師の変容をとらえる研究を加速させ、変容の実際を顕在化することを試みる。

Causes of Carryover

資料整理謝金が夏期の学会発表等の多忙期に実行できず、その結果32万円が次年度に繰り越すことになった。

Expenditure Plan for Carryover Budget

夏期の学会発表等の多忙期に資料整理謝金を計画しないようにして、残額を0にする計画である。

  • Research Products

    (6 results)

All 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Designing and adapting tasks in lesson planning: a critical process of Lesson Study2016

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Journal Title

      ZDM Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 411-423

    • DOI

      DOI 10.1007/s11858-016-0770-3

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Critical Role of Task Design in Lesson Study.2015

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Journal Title

      Task Design in Mathematics Education

      Volume: 22 Pages: 273-286

    • DOI

      10.1007/978-3-319-09629-2_9

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理論構築の萌芽領域としての算数・数学科における授業研究(3):学習指導案とその作成過程2015

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Journal Title

      日本数学教育学会第3 回春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 149-154

  • [Presentation] Japanese Approach to “Reaching Every Learner”:Lesson Study and Problem-Solving Lesson2015

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Organizer
      The Association of Mathematics Teachers of India(AMTI) Golden Jubilee Conference
    • Place of Presentation
      Chennai, India
    • Year and Date
      2015-12-27 – 2015-12-30
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Designing and Adapting Tasks in the Japanese Lesson Study: Focusing on the role of the quasi-variable.2015

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Organizer
      International Symposium Elementary Mathematics Teaching,
    • Place of Presentation
      Prague, the Czech Republic
    • Year and Date
      2015-08-16 – 2015-08-21
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Funded Workshop] Essential Mathematics for the next generation -What and how students should learn2015

    • Place of Presentation
      東京国際交流館プラザ
    • Year and Date
      2015-10-18 – 2015-10-18

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2023-03-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi