• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Constructing Framework for Evaluation of Lesson Study in Mathematics and its International Application

Research Project

Project/Area Number 25285243
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

藤井 斉亮  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60199289)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords授業研究 / 授業 / 教師教育 / 比較文化的研究 / 授業観 / 数学観 / 教育学的価値 / 教師の信念
Outline of Annual Research Achievements

わが国が明治時代から実践してきている授業研究は、The Teaching Gap(1999)を契機としてLesson Studyとして海外で急速に普及してきているが、その質が問題となっている。
本研究は、授業研究を評価する枠組みを理論的かつ実証的に構築した上で、日本だけでなく米国・豪州をはじめ東南アジアやアフリカ諸国における授業研究を実際に評価し、その国際的活用を目指す。本年度の成果は以下の通りである。
まず、授業研究を評価する枠組みを理論的に構築するために、先行研究の総括整理を行い、海外の研究協力者と研究協議を重ねた結果、わが国の授業研究の根底にある概念を顕在化させることができ、授業研究の構成要素と構造を特定し、研究成果を学術雑誌に投稿、受理されて掲載された。次に、授業研究を評価する枠組みを実証的に構築するために、学習指導案検討会議・研究授業・研究協議会の観察記述研究を展開し、特に学習指導案検討会の実際に焦点を当てて、観察記述研究を行い、研究成果を国際学術雑誌に投稿、受理されて掲載された。さらに、授業研究による教師の変容をとらえる枠組みを構築して、教師の信念と教師集団の規範に関する質問紙調査とインタビュー調査を実施した。その成果の一部については、国際学会で発表した。
本研究から、授業研究の評価を授業自体の質的変容と関連させて捉えることの重要性、さらには研究授業後の研究協議会の質をとらえる枠組みを構築して授業研究を評価することの重要性が示唆された。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (5 results)

All 2016

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Designing and adapting tasks in lesson planning: a critical process of Lesson Study2016

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Journal Title

      ZDM Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 411-423

    • DOI

      DOI 10.1007/s11858-016-0770-3

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究と研究授業の違い2016

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: No.945 Pages: 52-57

  • [Journal Article] Japanese Approach to “Reaching Every Learner”: Lesson Study and Problem-Solving Lesson2016

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Journal Title

      The Mathematics Teacher

      Volume: 52 Pages: 159-180

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Unifying Lesson Study with Teaching Mathematics through Problem Solving.2016

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Organizer
      The 13th International Congress on mathematical Education
    • Place of Presentation
      ドイツ共和国ハンブルク市
    • Year and Date
      2016-07-25 – 2016-07-31
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] LESSON PLANNING IN JAPANESE ELEMENTARY SCHOOL LESSON STUDY2016

    • Author(s)
      Toshiakira Fujii
    • Organizer
      The 13th International Congress on mathematical Education
    • Place of Presentation
      ドイツ共和国ハンブルク市
    • Year and Date
      2016-07-25 – 2016-07-31
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi