• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

学習者のウェルビーイングに資するノンフォーマル教育の国際比較研究

Research Project

Project/Area Number 25301053
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

丸山 英樹  上智大学, グローバル教育センター, 准教授 (10353377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太田 美幸  一橋大学, 社会(科)学研究科, 准教授 (20452542)
二井 紀美子  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30549902)
澤野 由紀子  聖心女子大学, 文学部, 教授 (40280515)
田村 梨花  上智大学, 外国語学部, 准教授 (50349031)
見原 礼子  長崎大学, 多文化社会学部, 准教授 (70580786)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywordsノンフォーマル教育 / 市民参加 / 伝統教育 / 国際教育協力 / 移民教育 / 持続可能な開発 / 生涯学習 / 社会化
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、学校教育も扱いながらも、より柔軟なノンフォーマル教育(Non-formal Education:NFE)の概念を用いて、学習者の良い状態(Well-being)に資する様々な教育の形を国際比較によって捉えることであった。これまでの研究から、NFE概念によって、学校の外か内か、教師中心の「教え」または学習者中心の「学び」か、さらには誰が求める・認める教育なのかを整理し、二項対立の概念図式によって議論するのではなく、学習者にとって意味のある教育とは何かを探るものであった。本研究では次の二つの研究課題に取り組み、最初の成果として出版物一つを刊行した。(1)学習者個人と集団の相互作用に対するNFEの影響についての研究、(2)学習者の組織化と社会変容におけるNFEの機能についての研究、(3)出版物:『ノンフォーマル教育の可能性-リアルな生活に根ざす教育へ』(丸山英樹・太田美幸編著, 新評論, 2013年)(http://goo.gl/n5iRCg)
本研究によって得られた主な知見については、入力字数制限から、本研究の最終報告書を参照されたい。そのハードコピーは、代表者が研究開始時に勤務していた文部科学省国立教育政策研究所教育図書館に所蔵されており、電子版(PDFおよびKindle形式)はWebサイト(https://goo.gl/4Scy0P)で公開中である。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (34 results)

All 2016 2015 Other

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 6 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 津波災害後のスリランカにおける持続可能な地域社会の構築:ノンフォーマル教育研究の観点から2016

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 52 Pages: 168-177

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] UNESCOの「Global Network of Learning Cities」これからの世界の生涯学習の動向2016

    • Author(s)
      澤野由紀子
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 835 Pages: 6-12

  • [Journal Article] How networking can help guide global citizenship in Japan2015

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Journal Title

      Adult Education and Development

      Volume: 82 Pages: 52-57

    • Open Access
  • [Journal Article] 諸外国における地域の再生と生涯学習ー欧州から世界に広がる学びのまちづくり2015

    • Author(s)
      澤野由紀子
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 36 Pages: 89-107

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブラジルにおける包括的教育の概念と実践に関する一考察2015

    • Author(s)
      田村梨花
    • Journal Title

      ラテン・アメリカ論集

      Volume: 49 Pages: 62-78

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域社会による教育構築―サンパウロ・エリオポリスの試みから―2015

    • Author(s)
      田村梨花
    • Journal Title

      Encontros Lusofonos

      Volume: 17 Pages: 62-78

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 2015年度兵庫県豊岡市政策モニタリング調査(調査報告書)2015

    • Author(s)
      米原あき
    • Journal Title

      豊岡市政策報告書((株)公共経営・社会戦略研究所)

      Volume: n.a. Pages: 1-44

  • [Journal Article] Pedagogical content knowledge in action: Its impromptu development by an expert practitioner.2015

    • Author(s)
      Saito, E. and Atencio, M.
    • Journal Title

      Pedagogy, Culture and Society.

      Volume: 24(1) Pages: 101-121

    • DOI

      10.1080/14681366.2015.1087043

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] School reform for positive behaviour support through collaborative learning: Utilising lesson study for learning community.2015

    • Author(s)
      Saito, E., Watanabe, M., Gillies, R., Someya, I., Nagashima, T., Sato, M., and Murase, M.
    • Journal Title

      Cambridge Journal of Education,

      Volume: 45(4) Pages: 489-518

    • DOI

      10.1080/0305764X.2014.988684

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Lesson study for learning community (LSLC): conceptualising teachers’ practices within a social justice perspective2015

    • Author(s)
      Saito, E. and Atencio
    • Journal Title

      Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education

      Volume: 36(6) Pages: 795-807

    • DOI

      10.1080/01596306.2014.968095

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] What changed and unchanged?: Dynamics of non-formal education with a case of CEDEP/PDFA, Brazil2016

    • Author(s)
      Maruyama, H., Yonehara, A. & Nii, K.
    • Organizer
      The 60th Annual Conference of Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver, Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Theory of Non-formal Education for Well-being of Learners and Their Society2016

    • Author(s)
      Maruyama, H. & Yonehara, A.
    • Organizer
      The 10th Biannual Comparative Education Societies of Asia
    • Place of Presentation
      De La Salle University, Manila, the Philippines
    • Year and Date
      2016-01-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sustainabilityの評価 「指標」と「モデル」の視点から:Goal4(包摂的かつ公平で質の高い教育の提供)と Goal17(グローバル・パートナーシップの強化)を中心に2015

    • Author(s)
      米原あき
    • Organizer
      日本評価学会第16回全国大会
    • Place of Presentation
      JICA沖縄国際センター・那覇市
    • Year and Date
      2015-12-13
  • [Presentation] Sustainable Teacher's Professional Development: Stand-Alone to Network2015

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      KEDI International Symposium on Post 2015 Education Agenda and Global Cooperation
    • Place of Presentation
      K-Hotel, Seoul, Korea
    • Year and Date
      2015-11-24
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson Study for Learning Community: An Approach of School Reform2015

    • Author(s)
      Saito, E
    • Organizer
      EDUCA 2015, the 8th Annual Conference for Teacher Professional Development, organised by Ministry of Education and Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.
    • Place of Presentation
      EDUCA 2015, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2015-10-14
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インドの初等教育における有償の「影の教育」の拡大2015

    • Author(s)
      小原優貴
    • Organizer
      第28回日本南アジア学会
    • Place of Presentation
      東京大学・文京区
    • Year and Date
      2015-09-08
  • [Presentation] ポスト2015年の教育開発におけるESD(Education for Sustainable Development)の役割2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      第16回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      東京大学・文京区
    • Year and Date
      2015-09-08
    • Invited
  • [Presentation] Reading Literacy in Japan: between contents and reflectivity2015

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      International Symposium on Reading and Reading Engagement
    • Place of Presentation
      Australian Christian University, Melbourne, Australia
    • Year and Date
      2015-07-10
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育事業におけるプログラム評価理論の適用2015

    • Author(s)
      米原あき
    • Organizer
      関西教育行政学会
    • Place of Presentation
      神戸大学・神戸市
    • Year and Date
      2015-06-20
  • [Presentation] Policy and Practice of Private Schools in India2015

    • Author(s)
      Yuki Ohara
    • Organizer
      International Council on Education for Teaching (ICET) 59th World Assembly
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学・鳴門町
    • Year and Date
      2015-06-20
  • [Presentation] 日本学術振興会「震災から学ぶ社会科学」学術調査の紹介2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本比較教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学・宇都宮市
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Invited
  • [Presentation] 日本・ブラジルにおける幼児の語彙習得の比較-形容詞を中心に2015

    • Author(s)
      二井紀美子
    • Organizer
      日本比較教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学・宇都宮市
    • Year and Date
      2015-06-13
  • [Presentation] ノンフォーマル教育によるナショナル・アイデンティティの構築2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本比較教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学・宇都宮市
    • Year and Date
      2015-06-12
  • [Presentation] ODA技術協力におけるプログラム評価の試み2015

    • Author(s)
      米原あき、丸山緑、澤田秀貴
    • Organizer
      国際開発学会第16回春季大会
    • Place of Presentation
      法政大学・東京・千代田区
    • Year and Date
      2015-06-07
  • [Presentation] リテラシーとは:これからの世界の教育を考える2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      リテラシー研究会
    • Place of Presentation
      ICU, 東京・三鷹市
    • Year and Date
      2015-04-13
    • Invited
  • [Book] アクティブ・ラーニングの理論と実践2016

    • Author(s)
      米原あき
    • Total Pages
      編集中
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 学校化に向かう南アジア2016

    • Author(s)
      小原優貴
    • Total Pages
      400 (177-196)
    • Publisher
      昭和堂
  • [Book] Handbuch informelles Lernen: Interdisziplinare und internationale Perspektiven2016

    • Author(s)
      Yukiko Sawano (Harring, M. et. al.ed. )
    • Total Pages
      829 (249-259)
    • Publisher
      Beltz Juventa
  • [Book] 国際理解教育ハンドブック2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      260 (41-48)
    • Publisher
      明石書店
  • [Book] 世界の社会福祉年鑑2015

    • Author(s)
      小原優貴
    • Total Pages
      476 (103-120)
    • Publisher
      旬報社
  • [Book] ポルトガル語圏世界への50のとびら2015

    • Author(s)
      田村梨花
    • Total Pages
      421 (110-115他6点)
    • Publisher
      上智大学出版会
  • [Book] 教育学(第7版)2015

    • Author(s)
      太田美幸
    • Total Pages
      280 (233-244)
    • Publisher
      医学書院
  • [Remarks] 『ノンフォーマル教育の可能性-リアルな生活に根ざす教育へ』(丸山英樹・太田美幸編著, 新評論

    • URL

      http://goo.gl/n5iRCg

  • [Remarks] ノンフォーマル教育に関する国際比較研究

    • URL

      https://goo.gl/4Scy0P

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi