2013 Fiscal Year Research-status Report
ブランド・リレーションシップの国際比較に関する研究
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25380572
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Research Institution | Komazawa University |
Principal Investigator |
菅野 佐織 駒澤大学, 経営学部, 准教授 (00383373)
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2016-03-31
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Keywords | マーケティング / 消費者行動 / ブランド・マネジメント / ブランド・リレーションシップ / 国際比較 / 文化 |
Research Abstract |
平成25年度は、ブランド・リレーションシップの国際比較に関連する既存研究について、ブランド・リレーションシップ研究、および、心理学における文化差の研究のレビューを行った。以下、レビューの概要である。 When it comes to cultural differences, there are three main traditions in cultural psychology (Peng et al., 2001): norms and values (eg., collectivism / individualism), self-construals (eg., interdependence / independence), and culture and cognition (eg., holistic / analytic). According to Spencer-Rogers et al. (2010), collectivism refers to a cultural system of norms and values that emphasizes community, duty, respect for authority, and the maintenance of group harmony. Individualism places an emphasis on personal fulfillment and free choice (see Triandis, 1995). Interdependence is a culture-specific manner of defining the self that emphasizes interpersonal relations and conceptualizes the self as being inextricably linked with important in-group members(see Markus & Kitayama, 1991). Holistic and analytic thinking make up one of the most common distinctions in the literature on cognitive style. Holistic thinking involves understanding a system by sensing its large-scale patterns and reacting to them, in contrast to analytic thinking, which involves understanding a system by thinking about its parts and how they work together to produce larger-scale effects. Holism is a loose association of cognitive tendencies or lay beliefs that is more frequently found in East Asian cultures than in Western ones (Spencer-Rogers et al., 2010).
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.
Reason
昨年度は、ブランド・リレーションシップおよび心理学における文化の差の研究に関する既存研究のレビューを行った。今のところ順調に進んでいる。
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Strategy for Future Research Activity |
今年度は、ブランド・リレーションシップの文化的な差という視点から、国際比較を行っていく予定である。そのため、現在、日本での定性調査を進めている(現在までに、13名の被験者に対してデプスインタビューを実施した)。 今後は、日本だけでなく、アジア諸国と欧米での調査を念頭に、調査計画を立て、調査を実施、仮説の精緻化を行う予定である。 これまでの研究の成果については、商業学会のほか、海外での学会(Global marketing conferenceなど)で報告予定である。
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Expenditure Plans for the Next FY Research Funding |
書籍代として計上する予定であったが、予定額よりも少なく済んだ。一部は3月にすでに書籍を購入しているが、その他の残金は、次年度での旅費に充てる予定である。 その他の残金は、次年度での旅費に充てる予定である(消費税値上げにより、旅費が多くかかる予定のため)。
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Research Products
(1 results)