• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Tailormade Japanese language education and advancing learning mining based on a large conversation corpus

Research Project

Project/Area Number 26240051
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

芝野 耕司  東京外国語大学, アジア・アフリカ言語文化研究所, 教授 (50216024)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤村 知子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
大津 友美  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (20437073)
佐野 洋  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (30282776)
藤森 弘子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50282778)
望月 源  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (70313707)
鈴木 美加  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (90226556)
中村 美奈子  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 准教授 (20345408)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywordseラーニング / 日本語教育 / 大規模日本語話し言葉コーパス
Outline of Annual Research Achievements

【システム・評価班】 本年度は最終年度にあたるため,今後の保守及び拡張を可能とするために,システム運用環境のドキュメント化及び可搬化のため,Dockerコンテナ化を行った。また,JPLANGシステム及びコンテンツの両方に関して,最新のバージョン管理システムであるGITへの登録を行った,
テレビ字幕を利用した大規模話し言葉コーパスに関しては,話し言葉に関連した定形表現の抽出を行い,成果をアメリカ応用言語学会及び国際応用言語学会で査読付き論文として,発表した。
【日本語教育班】Learning Analyticsに関連して,これを教育でどのように利用するかの検討を行う。
また,スマホ・タブレットを活用した海外での共同パイロット授業をインドネシアスラバヤの2つの大学(UNIMO及びUNITAG)で実施した。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 初級教材『大学の日本語 初級 ともだち』の開発―その理念と実践―2018

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      韓国日語教育学会第31回国際学術大会予稿集

      Volume: 2017 Pages: 131, 135

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教壇実習における実習生の学び-eポートフォリオによる実習記録と自己評価結果から-2018

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 44 Pages: 83, 99

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『JLPTUFアカデミック日本語Can-doリスト』の開発:Can-doリスト開発概要と項目間の難度の分析2018

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論

      Volume: 44 Pages: 219, 234

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Searching Discourse Segments for Formulaic Sequences in a Closed Caption TV Corpus for Language Learning2017

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Journal Title

      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2017

      Volume: 2017 Pages: 19,27

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Augmented Reality Applications for Multilingual Learning with Intuitive Understanding2017

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Media and Technology (EDMEDIA) 2017

      Volume: 2017 Pages: 1205, 1213

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Analyzing Usefulness of Dialogues from Closed Caption TV Corpus as an Example of Can-do Statements for Language Learning2018

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Organizer
      2018 Hawaii University Conference, Arts, Humanities, Social Sciences & Education (AHSE
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analyzing formulaic sequences in spoken Japanese from a large Japanese TV closed caption corpus2017

    • Author(s)
      Kohji Shibano
    • Organizer
      The 18th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2017)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Intimacy by Style-shifting in Japanese: A TV Subtitle Corpus-based Study2017

    • Author(s)
      XIAO Tingting, Kohji Shibano
    • Organizer
      The 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL 2017)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Building a Very Large Spoken Language Corpus from Closed Caption TV and Extracting Practical Formulaic Sequences for Language Learning2017

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki
    • Organizer
      The 10th International Conference on Advanced Computer Theory and Engineering
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Discourse Segment Clustering with Word Embedding based on Formulaic Sequences for Language Education,2017

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Organizer
      2017 International Conference on Education and Multimedia Technology (ICEMT 2017)
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks]

    • URL

      https://jplang.tufs.ac.jp

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi