• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying Validity

Research Project

Project/Area Number 26284070
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

藤森 弘子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50282778)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 彰  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (10272618)
藤村 知子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
伊集院 郁子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (20436661)
芝野 耕司  東京外国語大学, アジア・アフリカ言語文化研究所, 教授 (50216024)
伊東 祐郎  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50242227)
工藤 嘉名子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (80376813)
鈴木 美加  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (90226556)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywordsアカデミック日本語能力 / 言語能力評価 / 行動能力評価 / can-do記述文 / アーティキュレーション / 言語教育法 / JFスタンダード / CEFR
Outline of Annual Research Achievements

平成28年度は本研究の目的と年度計画に基づき、各研究班では以下のように実績を積み重ねた。まず、学習者調査班では、Can-doリスト暫定版2014を用いて自己評価の分析をしたところ、レベル別・4技能別にみて、習熟度に応じて段階的にできる値が上がっていない箇所があり、その記述文を見直し、修正を行った。そのCan-doリスト修正版2016を用いて、2016年度春・秋学期に本学の全学日本語プログラム受講学生に対して、同様の自己評価調査を行い、できる値が習熟度に応じて上がっていることを検証した。また、初級学習者には日本語能力試験と対応しているJ-CATテストを実施し、Can-doリストと他の大規模試験との関連性を探る調査を行った。
次に教授者調査班では、国内外の日本語教員に対して実施した並べ替え調査の結果を集計し、Can-doリスト暫定版2014との一致度をカッパ係数にて算定し、一致率をみたところ、国内と海外の教員とで相違がみられた技能・レベルがあった。その検証結果をもとにCan-do記述文の修正を行った。これらの妥当性の検証とそれに基づいた記述文の修正を行ったあとに「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト(略称AJ Can-doリスト)」を完成し、平成29年3月にウエブ公開するに至った。 そして、アカデミック日本語共通評価指標のサンプル・モデル化も試みた。
このAJ Can-doリストに基づいた日本語初級教材の開発も進め、この教科書が第二言語習得研究の面からみて、習得が促進されることも検証された。
最終年度として、この3年間の研究の取り組みと成果を報告書としてまとめた。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (35 results)

All 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の分析2017

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Journal Title

      アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証-平成26-28年度科研費基盤研究(B)- 成果報告書

      Volume: ー Pages: 47-69

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] )The overuse of I think by Japanese learners and to-omou/to-kangaeru by English learners in essay writing.2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      Conference Proceedings PacSLRF 2016, Japan Second Language Association

      Volume: ー Pages: 163-168

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会予稿集

      Volume: ー Pages: ー

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム予稿集

      Volume: ー Pages: ー

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] タスクは発話を促進するのか―タスク型教科書と文型中心教科書を使った学習者の発話産出の比較から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      2015年度メキシコ日本語教師会紀要

      Volume: ー Pages: 90-100

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『日韓対照大学生作文コーパス』の構想2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      筑波日本語研究

      Volume: 21号 Pages: ー

  • [Journal Article] 古典的テスト理論2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Journal Title

      日本言語テスト学会誌20周年記念特別号

      Volume: ー Pages: 192-195

  • [Journal Article] Extracting Formulaic Sequences Containing Useful Expressions for Language Learning from Closed Caption TV Corpus2016

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Journal Title

      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, E-Learn 2016

      Volume: ー Pages: 29-37

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] What does "being able to advance short conversations" mean? An analysis based on actual NS and NNS interactive classroom data.2017

    • Author(s)
      Hiroko Fujimori
    • Organizer
      European Association of Japan Studies(EAJS2017) Conference
    • Place of Presentation
      ポルトガル・リスボン
    • Year and Date
      2017-08-30 – 2017-09-02
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analyzing formulaic sequences in spoken Japanese from a large Japanese TV closed caption corpus2017

    • Author(s)
      Kohji Shibano
    • Organizer
      The 18th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2017)
    • Place of Presentation
      ブラジル・リオデジャネイロ
    • Year and Date
      2017-07-23 – 2017-07-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] どう考えればいいのか?ーさまざまな現場における評価ー2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      2017年大学日本語教育と日本語試験国際フォーラム
    • Place of Presentation
      中国 上海
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Invited
  • [Presentation] Developing Intimacy by Style-shifting in Japanese: A TV Subtitle Corpus-based Study2017

    • Author(s)
      XIAO Tingting, Kohji Shibano
    • Organizer
      he 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL 2017)
    • Place of Presentation
      米国 ポートランド
    • Year and Date
      2017-03-18 – 2017-03-21
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異なるディスカッション課題における学習者間のやりとり の比較ーテーマ学習の深化という観点からー2017

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2017-03-18
  • [Presentation] 東京外国語大学アカデミック日本語Can-doリストに対応した初級教材2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      セルビア日本学会
    • Place of Presentation
      セルビア ベオグラード大学
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Invited
  • [Presentation] 自動採点スピーキングテストSJ-CATの能力推定の検証2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      言語処理学会第23回年次大会(NLP2017)
    • Place of Presentation
      日本 筑波大学
    • Year and Date
      2017-03-15
  • [Presentation] 事例紹介:JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト〈聴解〉を事例と して2017

    • Author(s)
      工藤嘉名子
    • Organizer
      名古屋大学国際言語センター国際シンポジウム「日本語教育実践の過程と成果 の可視化に 向けた記述枠組み―単位の互換性・比較可能性を目指して―
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2017-03-07
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学教育における日本語教育の可能性2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      京都大学国際高等教育院附属日本語・日本文化教育センター主催セミナー
    • Place of Presentation
      日本 京都大学
    • Year and Date
      2017-02-09
    • Invited
  • [Presentation] これからの日本語教育~外国人児童生徒が将来活躍するために~2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      2016年度外国人集住都市会議とよはし
    • Place of Presentation
      日本 愛知
    • Year and Date
      2017-01-31
    • Invited
  • [Presentation] 初級教材『大学の日本語』の開発への応用2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      国際シンポジウム「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の活用へ向けて
    • Place of Presentation
      日本 東京
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯: 全体説明2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      日本 東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
  • [Presentation] 『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:技能別―読解2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて
    • Place of Presentation
      日本 東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Modification of word2vec by Formulaic Sequences and Extraction of Useful Expressions for Language Learning from Closed Caption TV Corpus2017

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Language Learning
    • Place of Presentation
      米国 ハワイ
    • Year and Date
      2017-01-08 – 2017-01-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直す-IRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会(JASLA)
    • Place of Presentation
      日本 九州大学
    • Year and Date
      2016-12-18
  • [Presentation] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第11回香港日本語教育研究会国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国 香港
    • Year and Date
      2016-11-19 – 2016-11-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か-KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会予稿集
    • Place of Presentation
      日本 松山
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 新しい日本語会話テスト”JOPT”2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      日本語教育学会2016年年度秋季大会パネルセッション
    • Place of Presentation
      日本 愛媛
    • Year and Date
      2016-10-08
  • [Presentation] 日本語教育のグローバル化 ー教授・教材・評価からの考察ー2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      大連大学 第七回「中・日・韓日本言語文化研究国際フォーラム
    • Place of Presentation
      中国 大連
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Invited
  • [Presentation] アカデミックな日本語力養成を目指した聴解Can-doリスト の開発2016

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      日本学生支援機構東京日本語センター
    • Year and Date
      2016-09-24
  • [Presentation] The overuse of “I think” by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016
    • Place of Presentation
      日本 中央大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語口頭能力テスト”JOPT”が目指している口頭能力記述化の試み~評価指標の開発からわかったこと~2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      ICJLE2016年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシア バリ
    • Year and Date
      2016-09-10
  • [Presentation] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会
    • Place of Presentation
      インドネシア バリ
    • Year and Date
      2016-09-08 – 2016-09-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The function of “I think”by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      Euro-SLA 26
    • Place of Presentation
      フィンランド ヘルシンキ
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語口頭能力試験”JOPT”の開発とその意義:アカデミック、ビジネス、そしてコミュニティー部門における共生に基づく言語使用能力の測定2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      第20回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      イタリア ベネチア
    • Year and Date
      2016-07-09
  • [Book] 日本語教育学研究7 接触場面の言語学2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Total Pages
      28ページ
    • Publisher
      ココ出版
  • [Book] 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント DLA《使い方映像マニュアル》2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Total Pages
      DVD
    • Publisher
      東京外国語大学多言語・多文化教育研究センター

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi