• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

An analysis of speaking assessment, teaching methods, and learner factors in the EFL university context

Research Project

Project/Area Number 26370738
Research InstitutionInternational Christian University

Principal Investigator

藤井 彰子  国際基督教大学, 教養学部, 准教授 (60365517)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 淳子  聖心女子大学, 文学部, 講師 (70407617)
渡邊 泉 (金泉)  国際基督教大学, 教養学部, 講師 (40365523)
稲垣 善律  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (50433909)
大畑 甲太  フェリス女学院大学, 文学部, 教授 (00407181)
飯野 厚  法政大学, 経済学部, 教授 (80442169)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywordsスピーキング / スピーキングテスト / motivation
Outline of Annual Research Achievements

①初年度のH26年にはスピーキングテストの比較検討を実施し、スピーキングテストが学習意欲に与える影響がもっとも興味深かった (Fujii, Watanabe-Kim, Iino, 2015; Fujii, Watanabe-Kim, Iino, 2016)。従って、H28年度にインタビュー形式のスピーキングテスト(OPI)2回とアンケートによる調査を7ヶ月に渡って実施した。最終年のH29年度はこの調査のデータを量、質の量面からの分析に取り組み、スピーキングテストが学習者のその後の学習意欲の維持や学習行動への意識を育てる効果があることがわかった。研究結果の量的分析はThe Japan Association for Language Teaching (JALT) International Conference 2017(全国語学教育学会)にて研究発表を行った(Fujii & Inagaki, 2017)。質的分析は日本言語テスト学会にて発表し(Fujii,2017)、Educational Studiesにて研究論文として発表した(Fujii, 2018)。量、質の両面を統合した研究論文は現在執筆中で、国際学会誌に投稿予定である。
②H27年度はタスクを用いたウェブ会議のスピーキング練習を10週間実施したが、スピーキングテストでは測定できない成果がアンケート、インタビュー、そして練習中の発話の分析からわかった(Fujii, Iino, Ohata, Inagaki, 2016; 藤井・杉本・大畑・宮平、2017)。最終年のH29年度はウェブ会議の要因がどのように学習者のコミュニケーション意欲に影響を与えたかを明らかにした。研究成果はシンガポールの国際学会RELCにて発表した (Fujii, Iino, Miyahira, 2018) 。今後論文としてまとめる予定である。

  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The role of speaking assessment in shaping EFL learners’ subsequent learning goals2018

    • Author(s)
      Akiko Fujii
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 60 Pages: 61-72

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高変動音素訓練(HVPT)サイトを活用した日本人英語学習者にとって知覚困難な音素の調査2018

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      法政大学多摩論集

      Volume: 34 Pages: 129-143

    • Open Access
  • [Journal Article] The Impact of Learner Demotivation: Retrospective Accounts of Japanese EFL Learners 学習意欲減退の影響について:日本人英語学習者の回顧的分析から2018

    • Author(s)
      Kota Ohata
    • Journal Title

      フェリス女学院大学文学部紀要

      Volume: 53 Pages: 1-21

    • Open Access
  • [Journal Article] Development of Learner Self-Confidence in a Japanese EAP Program2018

    • Author(s)
      Kota Ohata
    • Journal Title

      Journal of Language Learner Development (JACET 学習者要因研究会研究集第1号)

      Volume: 1 Pages: 25-35

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Pronunciation is Taught in English Textbooks Published in Japan2018

    • Author(s)
      Sugimoto, Junko & Uchida, Yoko
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 130 Pages: 4-35

    • Open Access
  • [Journal Article] A Survey of Pronunciation Instruction by Japanese Teachers of English: Phonetic Knowledge and Teaching Practice2018

    • Author(s)
      Uchida, Yoko & Sugimoto, Junko
    • Journal Title

      Journal of the Tokyo University of Marine Science and Technology

      Volume: 14 Pages: 65-75

    • Open Access
  • [Presentation] The Role of Willingness to Communicate in Task-based Videoconference Interactions2018

    • Author(s)
      Akiko Fujii, Atsushi Iino, & Daisuke Miyahira
    • Organizer
      The 53rd RELC International Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Revisiting Plagiarim: Do we really know what we mean?2018

    • Author(s)
      Izumi Watanabe-Kim
    • Organizer
      The 53rd RELC International Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Performance-based Assessment on Learners' Goals2017

    • Author(s)
      Akiko Fujii
    • Organizer
      The Japan Language Testing Association (JLTA) 21stl Conference 2017(日本言語テスト学会)
  • [Presentation] Can speaking assessment enhance motivation?2017

    • Author(s)
      Akiko Fujii & Yoshinori Inagaki
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching (JALT) International Conference 2017(全国語学教育学会)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Process and products of videoconferencing sessions between EFL Japanese learners and Filipino conversation partners2017

    • Author(s)
      Iino, Atsushi
    • Organizer
      AILA 2017, 18th World Congress of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Accentednes and Acceptability of Japanese Englisth Teachers' Pronunciation: Ratings by Three Listener Groups2017

    • Author(s)
      Sugimoto, Junko & Uchida, Yoko
    • Organizer
      Pronunciation in Second Language Learning & Teaching (PSLLT) 9th Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Towards the Implementation of ELF-oriented Pronunciation Teaching in Japan2017

    • Author(s)
      Uchida, Yoko & Sugimoto, Junko
    • Organizer
      ELF and Changing English: 10th Anniversary Conference of English as a Lingua Franca
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Use of HVPT in CALL to assess difficult sounds for Japanese EFL learners2017

    • Author(s)
      Iino, Atsushi
    • Organizer
      TESL CANADA 2017(国際学会)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Expoloring the Construct of Incorporating Sources in Academic Writing: Use of Formative Assessment in a Research Writing Course2017

    • Author(s)
      Izumi Watanabe-Kim
    • Organizer
      The Japan Language Testing Association (JLTA) 21stl Conference 2017(日本言語テスト学会)
  • [Book] Active Interaction2018

    • Author(s)
      飯野厚、藤井彰子、籔田由己子、佐藤・ヘザー、中村洋一、大畑甲太
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      金星堂

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi